حضور بارزانی در تهران؛ گامی مثبت برای اصلاح روابط

کارشناس مسائل عراق گفت: عمده محورهای این دیدار توسعه روابط، گسترش همکاری‌ها، تنش‌زدایی و رفع دغدغه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود که به نیچروان بارزانی ارائه شد.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با سفر اخیر نیچروان بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان به ایران اظهار کرد: این سفر از چندین جهت مهم بوده و مورد توجه بسیاری از محافل سیاسی به‌ویژه داخل اقلیم کردستان قرار گرفته است.

وی افزود: دیدار بارزانی با مقامات ارشد ایران پس از سه سال تأخیر و کم‌رنگ شدن روابط شکل گرفت، هرچند که در این مدت، روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان قطع نشده بود، اما دچار فراز و نشیب و تنش‌های مختلفی شده بود که از مهم‌ترین این تنش‌ها، می‌توان به برگزاری همه‌پرسی سال ۹۶ در اقلیم کردستان اشاره کرد.

کارشناس مسائل عراق خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر ناامنی‌هایی که در مرزهای ایران و از ناحیه اقلیم کردستان و از شمال عراق ایجاد شده بود، تنش‌هایی را بین دو طرف ایجاد کرد و حتی در برهه‌ای سپاه پاسداران وارد میدان شد و مراکزی از این اقلیم را در اطراف اربیل بمباران کرد؛ این اقدام در شرایطی انجام گرفت که بخش قابل توجهی از اقلیم کردستان، به مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود و از مبداً این اقلیم، گروهک‌های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام داده بودند.

شهیدی تأکید کرد: به‌یاد داشته باشیم که پیش از هرگونه پاسخ سختی از سوی جمهوری اسلامی به مراکز جاسوسی و تروریستی مستقر در اقلیم کردستان، هشدارها و تأکیدات متعددی به دولت مرکزی عراق و سران ارشد این اقلیم داده شده بود، اما هیچ اقدام جدی در جهت رفع این تهدیدات و ناامنی‌ها صورت نگرفت و ایران مجبور به اقدام عملی در خاک عراق شد که واکنش منفی آن‌ها را نیز در پی داشت.

وی تصریح کرد: مجموع این عوامل موجب شد که روابط ایران و اقلیم کردستان طی چند سال اخیر روند مطلوبی نداشته باشد، اما به دلیل اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر روابط حسنه با همسایگان و توسعه همکاری‌ها و مناسبات در ابعاد مختلف است، این تعاملات دوباره شکل گرفته است، البته از طرف اقلیم کردستان و دولت بارزانی نیز این تمایل وجود داشت که توسط چنین دیدارهایی، کدورت‌ها و تنش‌های پیشین رفع شود تا دوباره شاهد روابط حسنه بین تهران و اربیل باشیم.

کارشناس مسائل عراق افزود: طی این سفر، استقبال خوبی از رئیس اقلیم کردستان عراق شد و دیدارهای مختلفی با مقامات عالیه ایران از جمله مقام معظم رهبری شکل گرفت؛ به‌گونه‌ای که وی بعد از این دیدار با انتشار توییتی نوشت: «بە دیدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران شرف‌یاب شدم. در این نشست بر آمادگی و تمایل عراق و اقلیم کردستان جهت پیشبرد روابط همە‌جانبە با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردیم.»

شهیدی اظهار داشت: عمده محورهای این دیدار توسعه روابط، گسترش همکاری‌ها، تنش‌زدایی و رفع دغدغه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود که به نیچروان بارزانی ارائه شد. از جمله بحث‌هایی که از سوی بارزانی مطرح شد، انتخابات پارلمانی است که اقلیم کردستان در پیش دارد.

وی افزود: موضوع دیگری که برخی تحلیلگران و ناظران و رسانه‌ها به آن اشاره دارند، نقش و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در رفع اختلافات بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی بغداد است، این در حالی است که تنش‌های مختلفی از جمله در خصوص نفت و انرژی بین طرفین وجود دارد. از طرفی ایران با مناسبات خوبی که با دولت مرکزی عراق و با احزاب و جریانات مختلف آن شامل شیعه و سنی دارد و از طرفی هم با اقلیم کردستان مناسبات دیرینه و خوبی را ایجاد کرده است و اکنون به‌عنوان یک میانجیگر مقبول، می‌تواند در چهارچوب قوانین دولت عراق، نقش خوبی را ایفا کند که با استقبال بارزانی و دولت عراق در جهت ایفای نقش آرامش‌بخش و ثبات‌دهنده ایران مواجه هستیم.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در سطح منطقه تلاش بسیاری می‌کنند که نفوذ خود را در این ناحیه توسعه دهند تا در بلندمدت موفق شوند روابط حسنه بین تهران و اربیل را با ایجاد فتنه و درگیری خدشه‌دار کنند. نمونه بارز آن، تهدیدات امنیتی است که از سوی گروهک‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق و با مدیریت افسران رژیم صهیونیستی علیه ایران صورت می‌گیرد؛ از همین بابت یکی از پیام‌های این سفر به بازیگران منطقه‌ای این است که مناسبات ایران و اقلیم کردستان همچنان به قوت خود باقی و در حال گسترش است و این تعاملات مانع مداخلات و اختلاف‌افکنی آمریکایی‌ها و اجانب آن خواهد شد.

کد خبر 752031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.