۲۰ هزار میلیاردتومان برای اتمام پروژه کمربندی دوم ارومیه نیاز است

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: کمربندی بیرونی شهر اگر کامل اجرا شود، ۴۳ کیلومتر طول خواهد داشت و هم‌اکنون اگر برآورد کاملی از پروژه داشته باشیم، شاید تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز به تخصیص هزینه خواهد بود.

توماج وحیدافشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی با اشاره به پروژه تقاطع غیرهم‌سطح آذربایجان و تداوم عملیات عمرانی از سال ۹۳ اظهار کرد: این پروژه یک پروژه باعظمتی است و در شمال‌غرب کشور پروژه‌ای مشابه آن وجود ندارد اما و بهتر بود در زمان برنامه‌ریزی به عنوان پروژه ملی در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: با وجود مشکلاتی که بین پیمانکار و کارفرما در حوزه مالی وجود داشته است اما مصالح لازم به طور کامل به پروژه تزریق شده و هم اکنون کل پروژه از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی برخوردار است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: هم اکنون تنها دو عرشه از این پروژه باقیمانده است که آن‌ها نیز بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد بتن‌ریزی انجام شده و جمعاً ۱۵۰ متر طول بتن‌ریزی تا اتمام سازه باقیمانده است

وحیدافشار تصریح کرد: بر اساس توافقات با پیمانکار و برنامه زمان‌بندی ارائه شده از سوی مشاور پروژه، تقاطع غیرهم‌سطح آذربایجان در بهترین حالت آخر تیر و در بدترین حالت در شهریور به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: قطعاً در فصل پاییز از تمام سطح‌های این پروژه شاهد تردد خودرویی خواهیم بود.

وحیدافشار با اشاره به پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه نیز گفت: کمربندی بیرونی شهر اگر کامل اجرا شود، ۴۳ کیلومتر طول خواهد داشت و هم‌اکنون اگر برآورد کاملی از پروژه داشته باشیم، شاید تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز به تخصیص هزینه خواهد بود و اگر بخواهیم صرفاً برای این پروژه از بودجه عمرانی شهرداری هزینه کنیم، باید تمام پروژه‌های شهری تا مدت پنج سال تعطیل شود و ۱۰۰ درصد بودجه به این کمربندی اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به موانع قانونی برای تداوم پروژه خاطرنشان کرد: قانوناً شهرداری نمی‌تواند خارج از محدوده شهری کوچک‌ترین اقدام عمرانی کند و این پروژه در حوزه راه و شهرسازی باید تعریف می‌شد اما در گذشته طبق توافقاتی که انجام شده بود، شهرداری ارومیه پروژه را آغاز کرده است.

وحیدافشار با بیان اقدامات عمرانی در چهار تا پنج کیلومتر ابتدای پروژه عنوان کرد: فازهای بعدی کمربندی دوم شهر باید با مساعدت و حمایت استاندار آذربایجان‌غربی به صورت ملی تعریف و از بودجه‌های ملی برای تداوم عملیات عمرانی استفاده شود و بودجه مدیریت شهری نیز برای پروژه‌های داخل شهر و توسعه و عمران شهری هزینه شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با توجه به اتمام نشدن پروژه زیرگذر شورا-شهید بهشتی در زمان مقرر گفت: از مردم بابت مشکلاتی که درباره اجرای پروژه زیرگذر شورا-شهید بهشتی برایشان به وجود آمده است، عذرخواهی می‌کنیم و باید بدانیم پروژه‌های عمرانی مشکلات پیش‌بینی نشده خاص خود را دارند.

وحیدافشار تصریح کرد: ۱۸۰ روز کاری برای اتمام این پروژه پیش‌بینی کرده بودیم و چند مشکل خاص از جمله ترکیدگی لوله آب یا بارش‌های بهاری داشتیم که هم اکنون در حال اتمام و تنها اقداماتی از قبیل زیرسازی و آسفالت باقیمانده است.

وی با اشاره به انتقادات شهروندان جهت ایجاد زیرگذر در این مسیر و اجرا نشدن در مسیرهای پرترافیک‌تر افزود: کاملاً مطلع و مطمئن هستم که یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ترافیک خیابان سربازان گمنام است و اولویت اصلی نیز همان معبر است.

وحیدافشار با اشاره به مشکلات موجود در این خیابان یادآور شد: تأسیسات اصلی شهر از این نقطه می‌گذرد و این خیابان شاهرگ اصلی در خصوص فیبرنوری، مخابرات، گاز، فاضلاب و آب است و تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی این تأسیسات از چهارراه مخابرات است.

وی عنوان کرد: از سویی بدون ایجاد کریدورهای موازی برای سرریز ترافیک خیابان سربازان گمنام امکان اجرای پروژه عمرانی در طول این خیابان وجود ندارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به پروژه میدان امام علی (ع) گفت: پروژه میدان امام علی (ع) در شهریور و نهایتاً مهر به بهره‌برداری خواهد رسید و در صورتی که پیشرفت عمرانی این پروژه نیز به ۶۰ درصد رسید ما ملزم به کلنگ‌زنی زیرگذر شورا-آهندوست خواهیم بود.

وحیدافشار با اشاره به موضوع توسعه پایدار شهری در سطح جهان و توجه به این موضوع که جهان به سمت کاهش ترافیک حرکت می‌کنند و تا حد امکان از روگذر، زیرگذر و هزینه‌های کلان آن اجتناب می‌شود، تصریح کرد: ما باید به سمت کاهش ترافیک و تقویت و استفاده از حمل‌ونقل عمومی حرکت کنیم و ای کاش هزینه‌های عمرانی که صرف اصلاح تقاطع‌ها می‌شود با فرهنگ‌سازی صرف تأمین سایر سرانه‌ها مثل فضای سبز یا حمل‌ونقل عمومی می‌شد.

کد خبر 751924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.