تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی شامل همکاری‌های بین بخشی، مشارکت مردم، بخش خصوصی و ضرورت استمرار انجام پژوهش در زمینه بررسی اثرات میکروپلاستیک‌ها بر سلامتی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، جعفر جندقی اظهار کرد: هم‌زمان با اجرایی شدن پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیک» در سازمان حفاظت محیط زیست تدوین طرح پویش شهر بدون پلاستیک در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اتمام رسید و لازم است در راستای کاهش مواد پلاستیکی اطلاع رسانی عمومی انجام شود.

وی افزود: در پی مطالعات سلول‌های انسانی در محیط کشت و آبزی و ورود آن‌ها به چرخه مواد غذایی انتقال میکروپلاستیک‌ها در روده موجب اثرگذاری بر سیستم لنفاوی، گردش خون و در نهایت تجمع در بافت‌هایی مانند کبد، کلیه، مغز و دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است برای بیماران زمینه‌ای پیامدهایی را داشته باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: نگرانی‌های اصلی حول موضوع مواد پلاستیکی ناشی از مواد سمی و موارد شیمیایی به این منظور است که زباله‌های میکروپلاستیکی به علت ناقل پاتوژن‌ها و فلزات سنگین باعث ایجاد خطر برای زنان باردار و ایجاد تداخلاتی در هورمون‌ها، کاهش قدرت باروری، مشکلات رشد مغز و استخوان، سرطان و در توسعه رشد و مجرای تناسلی جنین شود.

جندقی ادامه داد: میکروپلاستیک‌ها می‌تواند انواع اختلالاتی همچون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و آنزیم‌های کبدی شوند که همگی انواعی از مشکلاتی هستند که در نتیجه قرارگیری در معرض مقدار بسیار کمی از این ماده می‌توانند به وجود آیند.

وی اظهار داشت: تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی شامل همکاری‌های بین بخشی، مشارکت مردم، بخش خصوصی و ضرورت استمرار انجام پژوهش در زمینه بررسی اثرات میکروپلاستیک‌ها بر سلامتی است.

کد خبر 751161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.