ایمن‌سازی «گنجنامه-تویسرکان» در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولان

گنج‌نامه-تویسرکان به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری همدان، در فصل زمستان و بهار به دلیل ناایمن بودن مسدود می‌شود، در حالی که مدت‌ها است ساکنان و گردشگران منتظر ایمن‌سازی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، پیست اسکی تاریک‌دره با ۱۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله‌سیژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و ۱۶۰۰ متر طول خط فعال شده است و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده، اما پیست اسکی تاریک‌دره در مسیر یکی از جاده‌های محلی قرار گرفته است.

محور گنجنامه-تویسرکان به طول ۲۴ کیلومتر جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی استان همدان محسوب می‌شود، مسیری که می‌تواند روستاها را به همدان متصل کند. این مسیر که یکی از مسیرهای گردشگری همدان نیز محسوب می‌شود می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر معرفی شود.

وجود پیست اسکی در این مسیر یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای جذب گردشگر است و بیشتر فصل‌های سال به بهانه‌های مختلف تعطیل می‌شود. این مسیر محلی، ناایمن و غیراستاندارد به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، چراکه در زمستان به دلیل بارش برف مسدود می‌شود و حالا در بهار احتمال ریزش سنگ وجود دارد.

پیست اسکی تاریک‌دره در کنار اینکه می‌تواند یک مسیر گردشگری باشد، راهی برای گذر از روستاهای جاده گنج‌نامه و تویسرکان به سمت همدان است و راه رسیدن به شهر همدان را کوتاه‌تر می‌کند.

در فصل بهار نیز این مسیر به دلیل ایمن نبودن بسته می‌شود و کسانی که می‌خواهند به سمت همدان بیایند باید مسیر طولانی‌تری را طی کنند، اگر اهالی این مسیر مشکل اورژانسی داشته باشند، صددرصد از مسیر گنج‌نامه- تویسرکان سریع‌تر به همدان می‌رسند، اما ناچار می‌شوند یک دور قمری برای رسیدن به همدان بزنند

این مسیر هرچند در دوره‌های مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر خاک‌برداری و تعریض شد، اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد. در این سال‌ها نیز مسئولان اجرایی و کارشناسان نتوانسته‌اند چاره‌ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، انجام دهند.

موقعیت جغرافیایی پیست تاریک‌دره و نزدیکی آن به مسیر تردد شهروندان تا مرکز شهر مطلوب است، اما با وجود برخورداری از این امتیاز، مسیر منتهی به پیست تاریک‌دره جاده‌ای محلی دارد که به دغدغه‌ای برای اسکی‌بازان تبدیل شده است.

سال‌ها است که هم‌زمان با فصل بارش برف در همدان به‌ویژه در دامنه‌های الوند و در مسیر گنج‌نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک‌دره است، همان پیست بین‌المللی که حتی در سال‌های گذشته فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی‌نظیر می‌دانست و با مسیری محلی، ناایمن و غیراستاندارد به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

در فصل بهار نیز این مسیر به دلیل ایمن نبودن بسته می‌شود و کسانی که می‌خواهند به سمت همدان بیایند باید مسیر طولانی‌تری را طی کنند، اگر اهالی این مسیر مشکل اورژانسی داشته باشند، صددرصد از مسیر گنج‌نامه-تویسرکان سریع‌تر به همدان می‌رسند، اما ناچار می‌شوند یک دور قمری برای رسیدن به همدان بزنند.

سال‌ها است که بازسازی و ایمن‌سازی محور گنج‌نامه-تویسرکان در پس وعده‌های مسئولان باقی مانده است، در حالی که این مسیر با جاذبه‌های گردشگری که دارد می‌تواند یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر همدان برای جذب گردشگران و ورزشکاران باشد.

ایمن‌سازی «گنجنامه_تویسرکان» در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولان

محور گنج‌نامه-تویسرکان به طول ۲۴ کیلومتر جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی استان همدان محسوب می‌شود که هر سال از ماه آذر به علت بارش سنگین برف و کولاک، احتمال ریزش سنگ و نبود ایمنی کافی، مسدود می‌شود.

مهرداد آهکی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان می‌گوید: از ابتدای عملیات بازگشایی محور گنج‌نامه-تویسرکان، افزون بر ۱۵ هزار متر مکعب خاک‌ریزی در نقاط پرتگاهی، ۶۰۰ متر مکعب ترانشه‌برداری و ریزش‌برداری، ۱۷۰ تن آسفالت گرم برای لکه‌گیری و ۱۹۰ مورد لق‌گیری سنگ‌های بزرگ در این مسیر انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: در این مسیر کوهستانی، ۱۴ کیلومتر آن بسیار کولاک‌گیر است و در بعضی نقاط ارتفاع کولاک برف به شش متر نیز می‌رسد که با فعالیت جهادی عوامل راهداری عملیات برف‌روبی و بازگشایی این مسیر به پایان رسیده است.

آهکی با اشاره به اینکه عملیات ایمن‌سازی این محور همچنان ادامه دارد، تاکید می‌کند: هم‌اکنون دو اکیپ لکه‌گیری و چاله‌گیری، یک اکیپ تعمیر و نصب گاردریل، یک اکیپ نصب نیوجرسی به همراه دو اکیپ گشت راهداری در محور گنج‌نامه مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه می‌کند: از تمام رانندگان که قصد تردد در مسیر فوق را دارند درخواست می‌شود با رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط کامل از محور گنجنامه-تویسرکان عبور کنند، چراکه احتمال ریزش سنگریزه در بعضی مقاطع وجود دارد.

جاده پرپیچ‌وخم این پیست از میان کوه و دره، هرچند مسیری با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان را به تصویر می‌کشد، اما خطر همه جای آن در کمین است. حالا و پس از گذشت پنج ماه که محور گنج‌نامه-تویسرکان برف‌روبی و بازگشایی شد، به علت احتمال ریزش سنگ همچنان ناایمن است.

کد خبر 748916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.