اکسپوی ۲۰۲۴ تهران جلوه‌ای از اثبات توانمندی ما در انجام کارهای بزرگ است

رئیس‌جمهور در ادامه برگزاری نمایشگاه اکسپوی 2024 در ایران را از دو جنبه تعامل و ارتباط بیشتر دولت‌ها و همچنین ارتباط و آشنایی بیشتر فعالان تجاری و اقتصادی با یکدیگر مهم دانست و افزود: حتما این نمایشگاه می‌تواند موجب امیدآفرینی برای مردم ما و برای کشورهای منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. برگزاری این نمایشگاه همچنین نشاندهنده آن است که طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و ایران اسلامی با وجود ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد با اراده، مبتکر و خلاق می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌های متعدد و متنوع به دنیا عرضه کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین این نمایشگاه را رونمایی از دستاوردها و توانمندی‌های جوانان کشورمان در تلاش برای تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت توصیف و تصریح کرد: به تعبیر دیگر ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی آن است که ما توانستیم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر زیاده‌خواهی سلطه‌گران نباشد، امکانات و منابع خدادادی برای رفع نیازهای بشر و رسیدن او به کمال و رفاه کافی و مناسب است، اظهار داشت: متاسفانه جریان تحریم‌ها جلوه‌ای از ظلم و زیاده‌خواهی سلطه‌گران است که وقتی علیه ملتی اعمال می‌شود، نه صرفاً در مسیر رسیدن به اهداف آن ملت بلکه در مسیر رسیدن همه ملت‌ها به اهداف‌شان مانع ایجاد می‌کنند؛ این حقیقت تحریم است و تحریم در واقع جنگی از نوع غیرنظامی برای جلوگیری از دستیابی ملت‌ها به آرمان‌ها و اهداف‌شان است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران با توکل بر خدا و تکیه بر داشته‌های داخلی تحریم‌ها را به اعتراف مقامات رسمی آمریکایی پشت سر گذاشته است، گفت: آمریکایی‌ها رسماً اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده است و این دستاورد حاصل تلاش جوانان با اراده ما در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی است.

رئیس جمهور کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، گفت: ایجاد زنجیره کامل تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملاً در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود تولیدات متنوع و دستاوردها و توانمندی‌های متعددی ارائه شده است، این محصولات را بخشی از توانایی‌های امروز جمهوری اسلامی ایران دانست و از همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند خواست که موضوع مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند تا در زمان برگزاری نمایشگاه هفتم توانمندی‌های صادراتی ایران، ببینیم که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی و بازرگانان گفت: ما در کشور امکانات و ظرفیت‌های بسیاری داریم که باید از وضعیت بالقوه به فعلیت درآورده شود، اینکه تصور شود علم و دانش و نوآوری و فناوری صرفاً در اختیار چند کشور معدود است، نگاه نادرستی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه غربی‌ها تلاش می‌کنند در منطقه ما کشوری به فناوری‌های نوین دسترسی نداشته باشد و اگر هم این دسترسی ایجاد شد، نقطه اصلی و محوری آن برای حفظ سلطه‌گری در اختیار خودشان بماند، تصریح کرد: امروز به برکت تلاش دانشمندان و متخصصان متعهد ایرانی بسیاری از دانش‌ها در ایران بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما نیز دیگر نمی‌توانند مانع از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نو شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر جا و در هر زمینه‌ای که بیشترین فشار به ایران اسلامی وارد شده در همانجا بیشترین موفقیت برای ما به‌دست آمده است، افزود: امروز ما در صنایع نظامی و هسته‌ای به رغم فشارها بیشترین موفقیت‌ها را کسب کرده‌ایم، البته در دکترین جمهوری اسلامی ایران و بنا به فتوای رهبری معظم انقلاب و مرجع تقلید مسلمین، سلاح هسته‌ای جایی ندارد، اما ما از این فناوری در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، نفت و پتروشیمی و پزشکی استفاده‌های فراوانی خواهیم داشت.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه در جهان امروز نظام سلطه با همه شیطنت‌ها و توطئه‌ها دیگر نمی‌تواند کشورهای مستقل و مصمم را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز بدارد، اظهار داشت: برخلاف خواست نظام سلطه، امروز توانمندی‌های بسیاری در کشورهای مختلف در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد شده که می‌توانند با اتکا به این توانمندی‌ها روی پای خود بایستند و با ابتکار و نوآوری هم برای رفاه ملت‌های خود و هم برای سایر کشورهای جهان نقش‌آفرین و موثر باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در اقتصاد در جایگاه تولید قدرت برای کشور هستند، افزود: قدرت نظامی مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست و یک کشور با اتکای به تولید و صادرات در کنار قدرت نظامی می‌تواند نیرومند شود.

دکتر رئیسی در ادامه برگزاری نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۴ در ایران را از دو جنبه تعامل و ارتباط بیشتر دولت‌ها و همچنین ارتباط و آشنایی بیشتر فعالان تجاری و اقتصادی با یکدیگر مهم دانست و افزود: حتماً این نمایشگاه می‌تواند موجب امیدآفرینی برای مردم ما و برای کشورهای منطقه باشد و به جلوه‌ای از اثبات توانمندی ما در انجام کارهای بزرگ تبدیل شود.

رئیس جمهور همچنین به برخی از ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران برای کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه از جمله برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی به دو دریای خزر و عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند اشاره کرد و افزود: راه‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب مسیر ترانزیتی بسیار به‌صرفه، مطمئن و نزدیک‌تر برای حمل و نقل کالاها فراهم کرده که برای کشورهای منطقه بسیار مفید خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی همچنین به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور خدمات فنی-مهندسی اشاره کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکای به توان متخصصین و مهندسین خود در ۲۰ کشور جهان در حال اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ است که می‌توان از این توان و ظرفیت در جهت توسعه دیگر کشورها نیز بهره برد.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارزهای ملی تاکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارزهای ملی از سوی سران کشورهای عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور به بازرگانان و فعالین اقتصادی ضمن تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای افزایش این دفاتر در ۶۰ نقطه از دنیا افزود: از جمله مشکلات ما در جهت توسعه مبادلات اقتصادی آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشورها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی عدم آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست در هم‌افزایی بین کشورها و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی برای رشد تولید و اقتصاد ایران و کشورهای منطقه راهگشا باشد.

کد خبر 748310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.