اجرای عملیات حفاظت و مرمت بازار بزرگ اصفهان در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه پروژه‌ای که در سال جاری در بازار بزرگ اصفهان اجرا خواهد شد از نظر تعداد و حجم عملیات حدود پنج برابر سال‌های گذشته است، گفت: بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان ستون فقرات تاریخی این کلان‌شهر با انبوه پروژه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برای حفاظت از دو مسئله طراحی و تدوین شده است، اظهار کرد: حفاظت از بافت تاریخی شهر یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان بوده و نزدیک به سه دهه است که این امر خطیر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ بنای تاریخی طی این سه دهه در شهر اصفهان مورد حفاظت جدی کالبدی قرار گرفته است و سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته انبوهی از فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی را در بافت تاریخی این کلان‌شهر خواهیم داشت که بسیار متنوع‌تر از دوره‌های قبل اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: دسته دوم فعالیت‌های این سازمان ارتقای سطح زیستی در بافت فرسوده شهری است که به محلاتِ دارای بافت فرسوده اختصاص دارد و انبوهی از فعالیت‌ها را در این سازمان شامل می‌شود.

ایزدخواستی ادامه داد: سال جاری در قسمت‌های مختلف بافت تاریخی عملیات مرمت و حفاظت خواهیم داشت و بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان ستون فقرات تاریخی این کلان‌شهر همچون سال‌های گذشته با انبوه پروژه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای که در سال جاری در بازار بزرگ اصفهان اجرا خواهد شد از نظر تعداد و حجم عملیات حدود پنج برابر سال‌های گذشته است.

سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های تخت فولاد را خواهیم داشت

ایزدخواستی اضافه کرد: از دیگر حوزه‌های مورد توجه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، پهنه مذهبی و تاریخی تخت فولاد است که یکی از نگین‌های ارزشمند تاریخی این کلان‌شهر و از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان اسلام محسوب می‌شود و حفاظت از تمام اماکن این مجموعه بر عهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اتفاق‌های بسیار مهمی در تخت فولاد صورت گرفت، گفت: سال ۱۴۰۳ نیز تکمیل پروژه‌های تخت فولاد را خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به یکی از ابرپروژه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۳ گفت: از دیگر کلان فعالیت‌های سازمان، دو پهنه ارزشمند سلجوقی و صفوی ازجمله پهنه دردشت، هارونی، شرق و جنوب میدان امام (ره) است که این پهنه‌های ارزشمند شهری بیش از ۲۰۰ هکتار از بافت تاریخی شهر اصفهان را درون خود جای داده است و سال جاری مورد ارتقای کیفی و حفاظت کالبدی قرار خواهد گرفت.

ایزدخواستی تاکید کرد: در طرح این پروژه عظیم علاوه‌بر حفاظت کالبدی و فیزیکی از بنای تاریخی، برای نخستین بار حفاظت اجتماعی نیز قرار گرفته است، همچنین پروژه‌های شاخص و نمادین سازمان نوسازی شهرداری اصفهان شامل احیای سر درِ باغ هزار جریب که متعلق به دوران صفوی بوده و دروازه میدان طوقچی که از دروازه‌های قدیمی این کلان‌شهر است، در دستور کار قرار گرفته است و به عنوان یک اتفاق نمادین اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در بافت فرسوده گفت: بیش از ۱۰۰ پروژه محرک توسعه و بیش از ۲۰۰ پروژه ارتقای کیفی و در مجموع ۳۰۰ پروژه در بافت فرسوده از سوی این سازمان شناسایی، تدوین و توسط سازمان طراحی شهرداری این کلان‌شهر طراحی شده است.

کد خبر 742813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.