پوشش دیپلماتیک آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت: معاون نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت از انفعال شورای امنیت در محکوم کردن رفتارهای بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی در منطقه انتقاد و بر حق ایران در تلافی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که آمار دقیقی از تعداد تلفات حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق تاکنون موجود نیست و همچنان افرادی زیر آوار گیر کرده‌اند.

ارشادی همچنین رژیم اسرائیل را به تهدید صلح منطقه‌ای و بین‌المللی متهم کرد و گفت «آمریکا مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است.»

پوشش دیپلماتیک آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

معاون نماینده ایران در سازمان ملل افزود که ایران «خویشتن‌داری قابل‌توجهی» از خود نشان داده است، اما اسرائیل اکنون باید «مسئولیت کامل» عواقب این حمله را بر عهده بگیرد. ایران حق خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد برای «پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات شنیع» محفوظ می‌دارد.

رابرت وود، سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنشی کاملاً قابل انتظار از ایران و «شبه‌نظامیانش» خواست تا تنش‌ها در منطقه را کاهش دهند و هشدار داد که از شرایط فعلی برای «از سر گرفتن حملات علیه پرسنل آمریکایی» سوءاستفاده نشود.

به گفته آسوشیتدپرس، تقریباً همه اعضای شورا ابراز نگرانی کردند که حمله به کنسولگری ایران در دمشق، همراه با جنگ جاری اسرائیل در غزه، ممکن است به کل منطقه خاورمیانه و فراتر از آن سرایت کند. مشخص نیست که ایران چه زمانی پاسخ خواهد داد یا اصلاً پاسخی خواهد داد، اما هرگونه اقدام تلافی‌جویانه از سوی تهران خطر رویارویی خطرناک با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به همراه خواهد داشت.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را به دلیل کوتاهی در محکومیت نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل و حمله عمدی به یک پایگاه دیپلماتیک مورد انتقاد قرار داد. وی پس از آن به خبرنگاران گفت که روسیه به دنبال محکومیت این حمله توسط شورای امنیت خواهد بود. نبنزیا در پاسخ به این سوال که آیا توصیه‌ای به ایران دارد، گفت: «من به اسرائیل توصیه می‌کنم که خویشتنداری نشان دهد و تحریک به افزایش تنش نکند، کاری که این بار انجام دادند.»

نماینده آمریکا در پاسخ به روسیه گفت: «برعکس، این ایران و نیروهای نیابتی آن هستند که حملات متعددی را در سراسر منطقه انجام داده‌اند.»

بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره مصونیت دیپلماتیک، اماکن یک مأموریت دیپلماتیک غیرقابل تعرض هستند.

پوشش دیپلماتیک آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

حسن الغبش، وزیر بهداشت سوریه گفت که در این حمله هوایی به همراه چهار شهروند سوری کشته شده، ۱۳ نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

وی همچنین اطلاعاتی در مورد مجروحان اعلام نکرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه خود این حمله را محکوم کرده و نوشته است: «این جنایت قطعاً بدون مجازات و انتقام دشمن صهیونیستی نخواهد گذشت.»

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، که روز سه‌شنبه با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرد، حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد و بر اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی تاکید کرد.

گوترش همچنین گفت که پرسنل دیپلماتیک «باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی مورد احترام قرار گیرند.»

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر این حمله را به دلیل نگرانی از گسترش درگیری‌های منطقه‌ای محکوم کردند. اتحادیه عرب متشکل از ۲۲ کشور، رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که هدف آن «توسعه جنگ و سوق دادن منطقه به سمت هرج و مرج» است.

کد خبر 741398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.