کمبود فضای سبز در شهرکرد یا توزیع نامناسب؛ مسئولان شهری پاسخ می‌دهند

شهروندان شهرکردی از کمبود فضای سبز در شهرشان گلایه دارند، این گلایه‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفته مسئولان این شهر، سرانه فضای سبز در حد استاندارد است اما توزیع نامناسب این فضاها موجب شده است تا کمبود فضای سبز زیاد به چشم بیاید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان برای آنکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند.

ایجاد فضای سبز شهری به صورت غیرمستقیم می‌تواند روی کیفیت زندگی افراد نیز تأثیرگذار باشد، به دلیل علاقه غریزی که افراد به طبیعت و محیط‌های زنده و طبیعی دارند، ایجاد فضاهای سبز شهر می‌تواند بسیار حرکت اثربخشی برای روحیه و نشاط و سرزندگی افراد باشد، افزایش روحیه ساکنان یک شهر به صورت کامل تأثیر خوبی بر کیفیت زندگی شهری دارد.

میزان فضای سبزی را که برای هر فرد در شهر وجود دارد، سرانه فضای سبز می‌گویند، هر چقدر در یک شهر سرانه فضای سبز برای افراد بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالای زندگی شهری است، استاندارد میزان سرانه فضای سبز برای هر فرد از ۳۰ تا ۵۰ مترمربع است که هر چقدر عدد سرانه به میزان استاندارد نزدیک‌تر باشد زندگی شهری سالم‌تری برای افراد وجود خواهد داشت.

میانگین سرانه فضای سبز کشور ۱۲ متر مربع و اکنون در شهرکرد به ازای هر نفر ۱۸ متر مربع فضای سبز وجود دارد هرچند این مقدار سرانه از میانگین کشوری بیشتر است، اما همچنان کافی نیست و نیاز به ارتقا دارد و نکته قابل توجه بحث عدالت در توزیع سرانه فضای سبز است، وجود چند پارک بزرگ در مرکز شهر شهرکرد و نبود یا کمبود فضای سبز در اطراف و پایین بودن دسترسی مردم به این فضا نکته‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

کمبود فضای سبز در شهرکرد یا توزیع نامناسب؛ مسئولان شهری پاسخ می‌دهند

توزیع فضای سبز در شهرکرد با استاندارهای لازم تطابق ندارد

یوسف صادقی رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اهمیت فضای سبز شهری می‌گوید: فضای سبز شهری کاربردهای مختلفی در محیط و فضاهای شهری دارد، از نظر درجه اهمیت، در بعضی شهرها مانند شهرکرد به دلیل کمتر بودن آلودگی نسبت به کلان‌شهرها، بیشتر جنبه سیما و منظر، سایه اندازی و استراحت ساکنان در زیر درختان دارای اهمیت است و در برخی دیگر از مناطق، حکم ریه‌های شهر را نیز دارد.

وی می‌افزاید: فضای سبز شهرکرد از نظر سرانه در حد استاندارد است و به ازای هر شهروند ۱۸ متر مربع اختصاص پیدا کرده است، اما توزیع فضای سبز در شهرکرد مناسب نیست و با استانداردهای لازم تطابق ندارد، بیشتر فضای سبز در شهرکرد مربوط به پارک‌های تهلیجان و ملت است که از منطقه شهرک فرهنگیان تا خیابان فارابی امتداد دارد، این توزیع ایده‌آل نیست و موجب شده است که فضای سبز شهری غیرقابل استفاده زیادی به وجود آید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد، تصریح می‌کند: در طرح جامع که اهم بحث آن سرانه‌های مختلف هستند در جهت رفع مشکلات فضای سبز شهری، اقداماتی در حال بررسی و انجام است و در این طرح به مشاوران تاکید شده است که به سرانه مناطقی مانند منظریه و ناحیه غرب که سرانه فضای سبز پایینی دارند، توجه شود تا در سال‌های آینده برای ایجاد فضای سبز اقدامات لازم صورت گیرد، همچنین علاوه بر پارک‌های تهلیجان، ملت و پارک لاله که کاربری منطقه‌ای دارند، فضاهای سبز کوچک با کاربری محله‌ای نیز در شهر وجود دارد که باید توسعه پیدا کنند.

صادقی با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای اصلی ایجاد نشاط اجتماعی، پارک‌ها و فضاهای سبز هستند، عنوان می‌کند: فراهم کردن عرصه‌ها و اراضی مورد نیاز برای گسترش فضای‌های سبز و دیگری موضوع آب و مدیریت منابع آبی برای نگهداری این فضاها از معضلات اصلی فضای سبز شهری شهرکرد است.

وی ادامه می‌دهد: طرح تفصیلی شهرکرد در بحث تأمین سرانه‌های بهداشتی یا فضای سبز، طرح ناقصی است و تعداد زیادی معابر وجود دارد که نیازمند توجه و اقدامات برای تعریض شدن هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به بحث موضوع آب به عنوان یکی از چالش‌های موجود تاکید می‌کند: با توجه به طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد که یک طرح زیست‌محیطی است و بعد از سال‌ها قفل آن شکسته شد، در سال گذشته مناقصه خرید لوله‌های پلی‌اتیلن انتقال پساب به قطر ۳۵۰ میلی‌متر انجام شد که از طریق آن پساب را از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد صرفاً به فضای سبز حاشیه‌ای برساند که این موضوع کمک بزرگی به احیای فضای سبز شهرکرد می‌کند، چرا که می‌توان در آینده چاه‌هایی را که در حال تأمین آب فضای سبز حاشیه‌ای هستند، به سمت فضای سبز شهری و حتی به سمت فضای سبز شهرک منظریه هدایت کرد.

صادقی ادامه می‌دهد: به جز هزینه‌های مربوط به ایستگاه پمپاژ و فیلتر ثانویه مورد نیاز در تصفیه‌خانه و زمینی که برای احداث تأسیسات و ایستگاه پمپاژ نیاز است، حدود ۱۰ میلیارد تومان فقط برای خرید لوله‌ها صرف شده است.

وی می‌افزاید: همچنین بحث آفات، تنوع نداشتن گونه‌ها در شهر و تأمین نشدن منابع مالی متناسب با هزینه‌های مورد نیاز فضای سبز، از چالش‌های دیگری است که فضای سبز شهرکرد با آن روبه‌رو است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد، ادامه می‌دهد: با وجود تمام فرازونشیب‌ها، احداث چهار پارک در منظریه و بحث انتقال پساب از نقاط اوج برنامه‌های در نظر گرفته شده است که این موضوع نقطه عطفی در تاریخ فضای سبز شهرکرد خواهد بود و فضای سبز شهر از جمله شاخص‌های زیست محیطی هستند که یک شهر را، شهر زیست‌پذیر می‌کنند.

کمبود فضای سبز در شهرکرد یا توزیع نامناسب؛ مسئولان شهری پاسخ می‌دهند

ایجاد فضای سبز در شهر باید بر اساس توزیع و تراکم جمعیت باشد

محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه یکی از سرانه‌هایی که در طرح جامع شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده، موضوع سرانه‌ی فضای سبز است، می‌گوید: زمانی که لکه‌گذاری‌ها در پهنه‌ها و اراضی مختلف شهری انجام می‌شود، توسعه شهری در طرح جامع با چشم‌اندازی ۱۰ ساله تبیین می‌شود که باید به سایر سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و اداری توجه کرد.

وی با اشاره به اهمیت فضای سبز در پویایی و ایجاد سرزندگی شهر می‌افزاید: در طرح جامع شهری که در سال‌های قبل تدوین شده، سطح سرانه‌های در نظر گرفته شده در سطوح مختلف شهر توزیع شده است.

شهردار شهرکرد با اشاره به اهمیت فضای سبز در طرح جامع، می‌گوید: توزیع فضای سبز در سطح شهر باید بر مبنای قاعده توزیع جمعیت و تراکم جمعیت متناسب با آن در نظر گرفته شود.

توزیع فضای سبز در غرب شهرکرد کم است

واحدیان با اشاره به توزیع کم و لحاظ نشدن سرانه‌ها در منطقه غرب استان، تصریح می‌کند: منطقه غرب با نظام متفاوت ساخت‌وساز شده است و تقریباً بدنه شهرسازی شکل گرفته است و زمین خالی درون بافت وجود ندارد.

وی می‌افزاید: سرانه‌هایی برای جبران بافت قدیم در بخش در حال توسعه منطقه غرب در نظر گرفته شده است که شهرداری بعضی از زمین‌هایی که کاربری مسکونی و کاربری غیر از فضای سبز است و بزرگی خوبی دارد، برای تبدیل به پارک تملک خواهد کرد.

شهردار شهرکرد با بیان این‌که در منطقه غرب پارک وجود دارد اما نسبت به جمعیت پاسخگو نیست، اضافه می‌کند: در مهدیه، چالشتر و به خصوص امامزاده سلطان سبزپوش زمین‌های برای ایجاد و تکمیل پارک‌ها، تملک خواهد شد.

کمبود فضای سبز در شهرکرد یا توزیع نامناسب؛ مسئولان شهری پاسخ می‌دهند

سرانه شهرکرد طی ۱۰ سال باید از ۱۸ به ۲۵ مترمربع برسد

شهردار شهرکرد با بیان اینکه به این‌که ۴۵۰ هکتار فضای سبز در محدوده شهر وجود دارد، تاکید می‌کند: برای گسترش فضای سبز در شهرکرد باید طرح جامعی وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی‌های صورت گیرد تا ۱۰ سال آینده سرانه را از ۱۸ متر مربع به ۲۵ متر مربع برساند.

واحدیان با تاکید بر اینکه شهرداری به واسطه واکاری برخی از درختان جدید با گونه‌های مناسب به سوی صیانت از فضای سبز و درمان این مشکلات فضای سبز قدم برداشته است، می‌گوید: شهرداری در سال ۱۴۰۲ با توجه به بودجه، منابع ذخیره آبی ایجاد کرد که مدیریت مصرف آب، توزیع آب، سازماندهی چاه‌ها، مجهز کردن چاه‌ها به کنتور هوشمند را در پی داشت.

شهردار شهرکرد با اشاره به بهره‌مندی از پساب برای ایجاد کمربند سبز در میدان کوهرنگ، ادامه می‌دهد: امیدواریم در سال جدید بشود تحولاتی در منظر شهری از جمله طراحی الگوها و شیوه‌های جدید به منظور زیبایی و مدیریت آب ایجاد کنیم.

به گزارش ایمنا، تأثیر فضای سبز شهری بر سرزندگی و نشاط شهروندان از مهمترین موضوعاتی است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و ایجاد چنین فضاهایی که به عنوان ریه‌های تنفسی شهر نیز عمل می‌کنند، باید در دستور کار مدیران شهری قرار داشته است، اگرچه سرانه فضای سبز در شهرکرد در حد استاندارد است اما نامناسب بودن توزیع آن سبب شده است تا کمبود فضای سبز در این شهر به چشم بخورد.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به توزیع عادلانه فضای سبز شهری کمک کند، توسعه پارک‌ها به شکل محله‌ای منطقه‌ای براساس پراکنش جمعیت است که این توسعه می‌تواند دسترسی همه مردم شهر به فضای سبز را تسهیل کند، قطعاً وجود فضای سبز در همه نقاط شهر می‌تواند به پویایی آن کمک کند.

کد خبر 739505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.