نصب بیش از ۴ هزار کنتور آب روی چاه‌های کشاورزی در استان فارس

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه نصب کنتور و تجهیزات اندازه‌گیری برای مدیریت و پایش برداشت از منابع زیرزمینی با اولویت در استان فارس دنبال می شود ،گفت: در دو سال گذشته بیش از چهار هزار کنتور آب روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای استان فارس، سیاوش بدری، امروز_ دوشنبه نهم بهمن_ با ارائه گزارشی از جزئیات نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی، شمار کنتورهای نصب شده از ابتدا تاکنون را بالغ بر ۲۰ هزار دانست و اظهار کرد: این اقدام در راستای حفاظت از منابع آب‌های زمینی و جلوگیری از اضافه برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های پروانه‌دار است و تحویل حجمی آب به منظور کنترل هر چه بهتر برداشت‌ها را محقق می‌کند.

وی انواع کنتورها را شامل مکانیکی، هوشمند آب و برق، هوشمند حجمی و هوشمند حجمی الکترومغناطیس ذکر کرد و افزود: در مجموع هفت هزار کنتور دیزلی و ۱۴ هزار و ۸۵۰ کنتور برقی در چاه‌های کشاورزی استان فارس نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس برخی از مزایای کنتورهای هوشمند حجمی الکترومغناطیس را برشمرد و تصریح کرد: مدیریت کامل مصرف آب و برق، امکان قرائت از راه دور از طریق ارتباط با کنتور هوشمند، قابلیت تنظیم میزان آب ورودی با دقت ۰.۵ درصد، توانایی اجرای سهمیه‌بندی آب طی ۲۰ دوره زمانی و میسر نبودن دستکاری در میزان برداشت آب مصرفی از جمله این مزیت‌ها است.

بدری با تاکید بر اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی پیگیری می‌شود، اضافه کرد: با این اقدام می‌توان جلوی برداشت بی‌رویه از چاه‌های دارای پروانه را گرفت، اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تبعات آن بر تأمین آب شرب و امنیت غذایی جامعه بسیار مشهود است، حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی و ۱۰ درصد نیز در حوزه صنعت و شرب مصرف می‌شود، از این رو باید وضعیت را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که بهره‌وری آب افزایش پیدا کند و صرفه‌جویی در حد اعلا باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه از آبخوان‌ها و همچنین به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی دشت‌ها، ضروری است کلیه چاه‌های پروانه‌دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهز شوند.

کد خبر 723929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسته از. دروغ IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    به نظر شما .ما کل ایران یک مدیر دانا داریم ؟
  • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    ازکشاوز بدخت ۴۰ملیون گرفتن بخاطر یه کنتور ۴ملیونی
  • محمد باقری IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    بیش از ۲۰ سال است که پرونده چاه ماه بدون هیچ گونه ایرادی درموقیت مجوز دار شدن است هر روز که می‌رویم ما را یطوری دست به سر میکنن طوری که چاهای اطراف ما که در همین سالها زدن فهمیدم دارن بش مجوز میدن شمارا به خدا کاری نکنین حق و ناحق بشه آخه ۲۰۰ خانوار میدونین چرا حق ما داره پایمال میشه