اولین دادگاه علنی آنلاین در کرمان برگزار شد

معاون دادگستری کل استان کرمان گفت: با برگزاری دادگاه علنی برخط، افراد جامعه علی الخصوص دانشجویان حقوق، وکلا و علاقمندان به مسائل و مباحث حقوقی و قضایی می توانند در دادگاه ها شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، حسن سلطانی نژاد اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۱۰۰ درصد اوراق قضائی در استان کرمان به صورت الکترونیکی ابلاغ می‌شوند که طرفین پرونده می‌توانند در سامانه‌ها وضعیت پرونده خود را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه در اصل ۱۶۵ قانون اساسی بر برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی به جز در مواردی که منافی عفت عمومی یا مخل نظم عمومی باشد تأکید شده است، افزود: جلسات رسیدگی دادگاه‌ها طی سال‌های اخیر به صورت علنی برگزار می‌شود اما آنچه امروز برای اولین بار در استان کرمان رخ داد، برپایی دادگاه علنی برخط بود.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: با برگزاری دادگاه علنی برخط، افراد جامعه علی‌الخصوص دانشجویان حقوق، وکلا و علاقمندان به مسائل و مباحث حقوقی و قضائی می‌توانند در دادگاه‌ها شرکت کنند.

وی افزود: از مزایای برگزاری دادگاه علنی آنلاین می‌توان به موضوع شفافیت آرای صادره، فراهم شدن امکان نظارت مردم، اقناع افکار عمومی، افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضائی، آشنایی دانشجویان حقوق و عموم مردم با جلسات رسیدگی و همچنین آشنایی مردم با حساسیت و سختی کار قضا اشاره کرد.

این مقام قضائی ادامه داد: افرادی که متقاضی حضور در جلسات رسیدگی دادگاه‌های برخط هستند، می‌توانند از طریق لینکی که روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان منتشر می‌کند، در جلسات شرکت کرده و نظرات خود را به صورت آنلاین در قالب پیام و کامنت به اشتراک بگذارند.

وی ارائه خدمات الکترونیکی را از مهمترین تلاش‌های قوه قضائیه برای کاهش مراجعه حضوری مردم به سیستم قضائی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تمامی دادخواست‌ها از طریق دفاتر خدمات قضائی ثبت می‌شود که این امر ضمن کاهش هزینه‌های مردم، از مراجعه آنها به دستگاه قضائی نیز جلوگیری کرده است.

در فضای جدید شکل گرفته مخاطبین می‌توانند اظهارات خود را بیان کنند

در ادامه محمدفاضل آبیار دادرس شعبه ۱۰۷ محاکم کیفری دو شهر کرمان با تشریح پرونده مطروحه در اولین جلسه علنی برخط تصریح کرد: این پرونده در شعبه کیفری ۱۰۷ کرمان پیرامون تخریب عمدی خودرو از طریق اسیدپاشی در دست بررسی و رسیدگی است.

وی با بیان اینکه دادگاه موظف است پس از اتمام جلسه رسیدگی نهایتاً تا هفت روز رأی را صادر کند، افزود: در این جلسه با وجود قابل گذشت بودن جرم، اصحاب پرونده تقاضای علنی نبودن را نداشتند و به همین دلیل دادگاه به صورت علنی برگزار شد.

دادرس شعبه ۱۰۷ محاکم کیفری دو شهر کرمان رویکرد جدید قوه قضائیه در برگزاری جلسات علنی به صورت آنلاین را به فال نیک گرفت و گفت: در فضای جدید شکل گرفته مخاطبین می‌توانند اظهارات خود را بیان کنند و قاضی پرونده از نظارت متخصصین در کشف پرونده استفاده کند تا موجب احقاق حق یا مانع از تضییع حقوق شود.

کد خبر 711259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.