تکمیل فاز سوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه / امضای تفاهم‌نامه در راستای محرومیت‌زدایی

استاندار کرمانشاه گفت: یکی از بندهای تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تکمیل فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم کرمانشاه است، به همین موازات رودخانه قره‌سو لایروبی و ساماندهی می‌شود تا ظرف سه سال آینده شاهد چشم‌اندازی زیبا و سالم از قره‌سو باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدطیب صحرایی امروز _شنبه دهم تیرماه_ در نشست خبری اظهار کرد: استان کرمانشاه سرشار از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که باید غنیمت شمرده شود و مورد استفاده قرار گیرد. مشکلاتی را در دهه‌های اخیر پشت سر گذاشتیم که ممکن است خاطرات تلخی برای مردم به جا گذاشته باشد، اما اثر این مشکلات و سختی‌ها می‌تواند در جامعه تبدیل به روحیه مقاومت شده باشد و این مسئله نیازمند آن است که چگونه به آن سختی‌ها نگاه کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی را به عنوان یک قسمت گران‌سنگ از تاریخ این دیار در نظر بگیریم، می‌توان از آن به نیکی استفاده کرد. هفته گذشته در مرز شوشمی برای بازگشایی مرز مسافربری حضور پیدا کردیم که این منطقه از ظرفیت‌های استان و در مرز با عراق است که با پشت سر گذاشتن تلخی‌های گذشته، اکنون با بازگشایی این مرز می‌توان از مردم آن سمت مرز به‌خوبی مانند سال‌های گذشته پذیرایی کرد و باعث رونق منطقه و افزایش برادری‌ها و دوستی‌ها شد.

استاندار کرمانشاه گفت: برای توسعه استان و ایجاد اشتغال و بهبود شرایط زندگی مردم در استان در چارچوب قانون از ظرفیت تمام اشخاص، گروه‌ها و نمایندگان مجلس استفاده می‌کنیم.

صحرایی تاکید کرد: صدام ملعون اوج شقاوت را در حق مردم ایران و عراق نشان داد و تلخی آن دوران هیچگاه فراموش نمی‌شود، اما در آن سمت مرز شوشمی و در اقلیم کردستان عراق ده‌ها هزار خواهر و برادر داریم که ایران را وطن دوم خود می‌دانند و با نگاه دوستی و رفاقت و فامیلی به استان کرمانشاه نگاه می‌کنند.

وی اضافه کرد: مهمان‌نوازی استان کرمانشاه از ده‌ها و صدها هزار کرد عراقی در ایام جنگ تحمیلی را می‌توان به عنوان یک افتخار به نسل جوان معرفی کرد تا به نسل امروز بگوییم که ما در دوران سخت خفقان صدام با اهالی کردستان عراق برادر بودیم و در دوران تلخ همراهی‌های جوانمردانه با اهالی اقلیم کردستان عراق داشتیم.
صحرایی ادامه داد: مهمان نوازی و همراهی دیروز یک فرصت برای امروز و مرز شوشمی برای استان کرمانشاه همچون دریای خزر برای استان‌های شمالی است که می‌توان از آن رفاه، ثروت و زیبایی برداشت کرد. همین مرز دیروز آسیب‌ها و بحران‌هایی برای استان کرمانشاه داشت و امروز وقت آن است که از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: کرمانشاه باید به دست کرمانشاهیان ساخته شود، اما این به معنای یک نگاه نژادپرستانه، قوم‌گرایانه یا بدبینی نسبت به هموطنان نیست بلکه به این معنا است که نزدیک‌ترین‌ها باید دلسوزترین‌ها باشند یعنی بنده و شما باید جزو دلسوزترین و فعال‌ترین‌ها برای سازندگی استان باشیم.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به سمت سرنوشت و شرایط بهتر حرکت کنیم، باید عالمانه شرایط استان را شناسایی کنیم و زمانی که به نتیجه رسیدیم مجاهدانه برای آن تلاش کنیم، به عنوان مثال بنده و همکارانم پرهیز داریم از اینکه کارها را ذوقی و سلیقه‌ای طراحی کنیم و تلاش کرده‌ایم با بررسی‌های عالمانه به جمع‌بندی برسیم.

صحرایی اضافه کرد: یکی از نمونه‌های این اتفاق این است که مرجع‌های تصمیم‌ساز را به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌ایم؛ مفتخریم که سال ۱۳۹۱ میزبان سفر مقام معظم رهبری بودیم و همان‌طوری که همگان مطلع هستید قبل از سفر رهبری مجموعه‌ای از بررسی‌ها شامل بررسی‌های داخل و خارج استان و بررسی‌های میدانی، نیازسنجی‌ها و اولویت‌سنجی‌ها بررسی شد و مشکلات و مسائل استان را مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: آنچه در این سفر پر خیر و برکت اتفاق افتاد نتیجه یک کار بزرگ کارشناسی است و نباید آن را نادیده گرفت؛ بنده خود را ملزم می‌دانستم مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری و مصوبات سفر معظم له را با دقت پیگیری کنم.

صنایع استان کرمانشاه باید به طور جدی مورد حمایت قرار گیرد

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: مبحث دوم مجموعه مصوبات سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت در سال گذشته به استان کرمانشاه بود، مبحث سوم بودجه سال ۱۴۰۱ و مبحث چهارم بودجه سال ۱۴۰۲ و مبحث پنجم یک سری سوالات ده‌گانه بود که در ابتدای مسئولیت خود به عنوان استاندار در شورای اداری استان ارائه کردم و از مدیران استان درخواست کردم سوالات را با مشورت کارشناسان و بدنه مدیریت خود بررسی کنند و پاسخ بدهند.

صحرایی تاکید کرد: صنایع استان کرمانشاه به طور جدی باید مورد حمایت قرار گیرد، در سفر هفته قبل به شهرستان صحنه به واحدهای صنعتی آن شهر از جمله ایران خودرو، ایلیا ذرت، رب و چندین واحد دیگر رفتم و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنها قرار گرفتم و جلساتی با کارآفرینان، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برگزار کردیم

وی ادامه داد: قبل از همین نشست خبری بازدید مفصلی از کارخانه ذوب آهن داشتم و در راستای حمایت از صنایع و تولید چند شب قبل نیز بازدیدی چند ساعته از مجموعه تولید و توزیع برق استان داشتیم، با جدیت به صنایع استان توجه داریم و به آن اهمیت می‌دهیم.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: به موازات حوزه صنعت، حوزه دیگری که مورد توجه است کشاورزی و الحاقات آن است. هفته قبل جلسه‌ای با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیران ملی این حوزه که میهمان استان بودند برگزار کردیم و برای تقویت بنیه کشاورزی و فضای سبز استان یک قرار اولیه گذاشتیم؛ به امید خدا جاده‌های استان به ویژه در مسیر راهپیمایی اربعین که شامل ۱۷ شهر در استان می‌شود سبز شود و با مسئولیت‌سپاری به فضای اجتماعی، کارخانجات، پادگان‌ها، شرکت‌ها و همه کسانی که می‌توانند در این زمینه کار کنند، ظرف چند سال فضای متفاوتی در جاده‌ها شاهد باشیم.

صحرایی اضافه کرد: برنامه‌های فضای سبز شهرها را نیز دنبال می‌کنیم و در حوزه‌های دیگر همچون شیلات و منابع طبیعی در حوزه جهاد کشاورزی تمرکز کرده‌ایم که نشان از آن دارد که هم به صنعت اهمیت می‌دهیم و هم از کشاورزی، دامداری، باغداری و دیگر زیر شاخه‌ها حمایت می‌کنیم.

یکی از ظرفیت‌های مهم استان گردشگری است

وی تاکید کرد: یک ویژگی دیگر که در مطالعات پنجگانه به دست آمد تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر گردشگری استان بود؛ ایشان فرمودند اگر به گردشگری به درستی بپردازیم از بسیاری از درآمدهای نفتی بی نیاز خواهیم شد؛ جامعه اسلامی این نگاه ویژه را به گردشگری استان دارد و در مطالعات پنجگانه و حتی خروجی نظرات مدیران استان نیز تاکید بر گردشگری مشهود است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: زمانی که جمیع این نظرات را کنار هم قرار دهیم یک مسیر مشخص خواهد شد که توجه بیشتر و بهتر به میراث فرهنگی و مجموعه گردشگری استان است؛ این نشانه عالمانه اداره کردن استان است و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید فلان مسئول به خاطر سلیقه به گردشگری می‌پردازد، بلکه به صورت مستند مشخص شده است که یکی از ظرفیت‌های مهم استان مقوله گردشگری است و باید به آن بپردازیم.

صحرایی ادامه داد: این یک نگاه عالمانه است و باید مرز، معادن، صنعت، کشاورزی و گردشگری را با این نگاه بسنجیم و به آن بپردازیم، پس از کار عالمانه باید مجاهدانه عمل کرد؛ لذا وقتی عالمانه به یک جمع‌بندی رسیدیم باید از تمام راهکارهای قانونی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا استان حرکت شتابنده‌ای را تجربه کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اعتبار مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه، گفت: از مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان کرمانشاه تا آغاز به کار اینجانب به عنوان استاندار، تنها ۸۹ میلیارد تومان تخصیص یافته بود، اما در همین چند ماه با تلاشی که صورت گرفته بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان تخصیص دریافت کردیم که البته نیاز به پیگیری‌های جدی داشت و برای تخصیص مابقی اعتبارات مصوب سفر نیز باید این پیگیری‌ها با جدیت ادامه پیدا کند.

زمین مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن ملی محقق شده است

صحرایی افزود: نزدیک به همین میزان نیز در آستانه تعهدسپاری هستیم و امید است بتوانیم در حد قابل قبولی تعهدات سفر اول رئیس‌جمهور را محقق کنیم تا در سفر دوم و آینده رئیس‌جمهور به کرمانشاه به یک پله بالاتر در جذب اعتبارات مورد نیاز استان دست پیدا کنیم، باید تلاش کنیم از ظرفیت سفر اول کامل استفاده کنیم تا مطالبات جدیدی را در سفر دوم مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: روزی که مسئولیتم را در کرمانشاه آغاز کردم، در بحث نهضت ملی مسکن در همان گام اول که تخصیص زمین مورد نیاز است؛ دچار مشکل بودیم و از سه هزار هکتار زمینی که مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن بود زیر ۱۰ درصد زمین تأمین شده بود؛ یعنی حدود ۳۰۰ هکتار جانمایی شده و تخصیص یافته بود، در حال حاضر با تلاشی که صورت گرفته است بیش از صددرصد زمین مورد نیاز محقق شده است و حتی برای گام‌های بعدی زمین مهیا داریم.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ یا ۹۹ یک طرح مجموعه ۵۴۰۰ واحدی معروف به پروژه بنیاد مستضعفان متوقف مانده بود که با پیگیری‌های که صورت گرفت و جلساتی که با رئیس بنیاد مستضعفان برگزار کردیم و با دستور ایشان و اعزام هیئتی از طرف بنیاد به کرمانشاه، در نهایت و پس از سال‌ها تفاهم‌نامه‌ای به منظور تسهیل در ساخت این واحدها به امضا رسید.

صحرایی اضافه کرد: در سفر هفته قبل به شهرستان صحنه شروع به آماده‌سازی یک مجموعه هشت هکتاری کردیم و در شهرهای سنقر و روانسر نیز موارد مشابه را در به منظور تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دنبال کردیم.

وی ادامه داد: با اقدامات متداول اداری یا همان کار کارمندی نمی‌شود استان کرمانشاه را اداره کرد بلکه نیاز به همکارانی با روحیه جهادی داریم تا با کار جهادی استان را به جلو حرکت دهیم.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: به عنوان یک کرمانشاهی عرض می‌کنم در میان مدیران، جوانان، جوانان و آحاد جامعه به جای آنکه به کار نیاز داشته باشیم به فرهنگ کار نیاز داریم؛ بنده به عنوان یک مدیر باید فرهنگ کار مجاهدانه را بیشتر بشناسم و نسبت به آن اقدام کنم یا جوان کرمانشاهی بیش از آنکه به کار نیاز داشته باشد باید کار را دوست داشته باشد، برای کار احترام قائل باشد و خود را برای کار مهیا کند.

اقدامات مجاهدانه نویدبخش آینده خوبی برای توسعه استان است

صحرایی اظهار کرد: بنده و همکارانم رقیب هیچ‌کسی نیستیم بلکه تلاش داریم همراهان خوبی برای حرکت کرمانشاه باشیم و از هر کسی که در چهارچوب و ظرفیت‌های قانونی می‌تواند برای کرمانشاه ارزش افزوده ایجاد کند و آورده‌ای داشته باشد استقبال می‌کنیم و این کمک‌ها را مغتنم می‌دانیم.

وی اضافه کرد: تلاش کردم از مجموعه فعالان حوزه‌های مختلف استان دعوت کنم و تاکنون جلسات متعددی با دانشگاهیان، حوزویان، دانشجویان، اصناف، معلمان و کشاورزان برگزار کرده‌ایم، کلید واژه مشترک این بوده است که تلاش برای پیشرفت، تعالی و توسعه کرمانشاه صورت بگیرد.

استاندار کرمانشاه افزود: در میان معتمدان، سرمایه‌گذاران، صنعتکاران، کشاورزان، نیروهای نظامی و امنیتی، در میان اقشار فرهنگی و فعالان اجتماعی و اقوام و مذاهبی که در استان در کنار هم زندگی می‌کنیم، اجرای این رویه و کار مجاهدانه می‌تواند نویدبخش آینده خوبی برای کرمانشاه و توسعه استان داشته باشد.

صحرایی اظهار کرد: با تلاشی که صورت گرفته است بارقه‌های خوبی مشاهده می‌شود، در همین سه ماهه اول سال در تعهدات اشتغال توانستیم رتبه چهارم را کسب کنیم، البته ابتدای کار است و باید تلاش کنیم از این پس خبرهای خوش و امیدوار کننده بیشتری را به سمع و نظر مردم برسانیم.

وی گفت: پنجشنبه و جمعه هفته گذشته بر اساس تلاش و رایزنی‌های مفصلی که در بیرون و داخل استان انجام شده بود، شاهد توافقات مفید و تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای استان بودیم و تلاش می‌کنیم در زمان مقرر آن را محقق کنیم.

ذخایر آب کرمانشاه خسارت جدی دیده است / احیای ۳۰۰ رشته قنات و احداث ۵۰ کیلومتر کانال آب

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: با هم افزایی دولت و مجلس قرارگاهی به نام قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) شکل گرفت که این قرارگاه با استفاده از توان نهاد محرومیت زدایی و حمایتی در کشور، با کمک گرفتن از بعضی بنیادهای توانمند مالی در کشور و با استفاده از ظرفیت مغتنم و مبارک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور تمرکز خوبی برای محرومیت زدایی ایجاد کردند و در استان‌های مختلف بر حسب نیازمندی‌ها پروژه‌های را آغاز کردند.

صحرایی اضافه کرد: مجموعه توافقاتی که در استان با این قرارگاه صورت گرفته است در کشور بی‌نظیر یا کم نظیر است. این قرارگاه بر محرومیت‌زدایی متمرکز است، براساس تحلیلی که از وضعیت استان با قرارگاه داشتیم برای محرومیت‌زدایی ماندگار و توانمندسازی بنیه استان بعضی اقدامات به توافق رسیدیم که در استان‌های دیگر مشابه آن انجام نشده است.

وی با اشاره به بحث آب و آبخیزداری، گفت: متأسفانه با دوره خشکسالی و از طرفی مصرف بد آب در استان مواجه هستیم و ذخایر آب استان دچار خسارت جدی شده است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: طبق توافق با قرارگاه مقرر شد ظرف سه سال ۳۶۰ هزار هکتار زمین تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار گیرد، ۳۰۰ رشته قنوات احیا و ۵۰ کیلومتر کانال آب احداث شود؛ احداث ۱۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال آب برای مصارف روستایی و کشاورزی نیز در دستور کار است.

صحرایی گفت: از دیگر توافقات با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) می‌توان به ساخت ۸۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت استخر برای ذخیره آب کشاورزی اشاره کرد، بحث اصلی دیگری که در استان‌های دیگر انجام نشده تصفیه فاضلاب است.

وی ادامه داد: یکی از بندهای تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تکمیل فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم کرمانشاه است و به موازات رودخانه قره‌سو لایروبی و ساماندهی می‌شود تا ظرف سه سال شاهد چشم‌اندازی زیبا و سالم از قره‌سو باشیم.

ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن محرومان

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: تغییر فضای ۸۴ مدرسه روستایی از کانکس و کانتینر موقت به سازه‌های مستحکم از دیگر مفاد تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بود؛ ساخت ۳۱ خانه بهداشت روستایی و ۹ پایگاه فوریت‌های امدادی از دیگر اقدامات است.

صحرایی گفت: ۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن محرومان برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و دهک‌های اول تا سوم جامعه با انواع کمک‌های ممکن توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده همواره یک تهدید در کرمانشاه بوده است، تاکید کرد: ساخت ۶ هزار واحد در بافت فرسوده کرمانشاه از دیگر مفاد قرارداد است تا این واحدها هرچه سریع‌تر تبدیل به سازهای مقاوم و مستحکم شود.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: ساخت ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی با قابلیت افزایش تا ۴۵۰ کیلومتر، مرمت و بازسازی ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و ساخت سه کیلومتر جاده مرزی معروف به جاده برکت از انتهای قصرشیرین تا انتهای مرز خسروی از دیگر مفاد این تفاهم نامه پر خیر برکت است.

صحرایی اظهار کرد: ۵۱۱ روستای در معرض تنش آبی تحت پوشش این قرارگاه قرار گرفته است؛ ارتقا و بهره برداری از طرح‌های دامپروری سبک به میزان ۲۱۶ هزار رأس و ارتقا و بهره برداری از ۴۰۲ هزار هکتار اراضی تحت کشت با تأمین ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از دیگر مفاد تفاهم نامه است.

وی گفت: در حوزه عشایری عملیات خاکی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری، حفر پنج حلقه چاه آب و نصب ۳۰ مخزن ذخیره آب در مسیرهای اصلی آمد رفت عشایر و ساخت و تجهیز یکصد زمین چمن مصنوعی در طول سه سال از مفاد دیگر قرارداد محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بوده است

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: آورده مالی طرفین در هر حوزه متغیر است، به عنوان مثال در حوزه آب‌رسانی ۷۰ درصد آورده توسط قرارگاه تأمین می‌شود و در بعضی موارد دیگر بالعکس است و آورده بیشتری توسط استان تأمین می‌شود، اما در هر صورت آورده‌ای که توسط قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) تأمین شود یک اعتبار اضافی به استان تزریق می‌کند.

صحرایی اضافه کرد: دو بازوی اصلی اجرایی این تفاهم‌نامه قرارگاه نجف اشرف و سپاه استانی است و هزینه تمام شده پروژه‌ها برای استان پایین‌تر از بسیاری از تعهدسپاری‌های دیگر است.

وی ادامه داد: هر میزان که بخش خصوصی وارد فعالیت شوند از آن استقبال می‌کنیم، اما در محلی که پروژه مورد صرفه برای بخش خصوصی نباشد آن طرح به قرارگاه واگذار می‌شود که با نگاه محرومیت‌زدایی وارد استان شدند؛ این اتفاق مبارک یک جهش در عرصه خدمت‌رسانی به مردم شریف استان کرمانشاه است.

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد جایگاه مناطق حاشیه‌نشین و محروم شهر کرمانشاه در تفاهم نامه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: پنج محله حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه و محلات حاشیه نشین در چهار شهرستان مورد توجه واقع شده است، اگر در این محلات طرح‌های مطرح شده در بندهای تفاهم نامه از جمله مدرسه، آبرسانی، مرکز بهداشت یا راه ارتباطی نیاز باشد با اولویت مناطق هدف، این بند طبق این تفاهم نامه در دستور کار استانداری قرار می‌گیرد.

صحرایی تاکید کرد: استانداری در هرکدام از این نقاط به میزان ۲۰ میلیارد تومان و قرارگاه در هرکدام از محلات هدف به میزان ۱۰ میلیارد تومان توسط گروه‌های جهادی قرارگاه مورد حمایت می‌گیرند و در پنج محله از طرف قرارگاه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت طرح‌های مورد نیاز اختصاص پیدا می‌کند.

کد خبر 670621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.