لزوم توجه برنامه‌ریزان به امنیت شهرها

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌ریزان شهری باید به‌عنوان یک اصل کلیدی به این نکته توجه کنند که شهرها به‌گونه‌ای ساخته شوندکه حداقل نیازهای شهروندان از جمله امنیت را تأمین کنند.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیاز به امنیت در شهرها، بازتاب‌های فضایی و کالبدی را به‌عنوان یک اصل مهم و حیاتی به همراه داشته است، بنابراین برقراری امنیت در ساختار شهری و برخورداری شهروندان از احساس امنیت، اهمیت فزاینده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه نظم و امنیت از نیازهای اولیه و حیاتی مهم شهروندان در شهر است، افزود: اساس زندگی شهری بر این دو محور قرار دارد و بعضی از فضاهای شهری، زمینه را برای برهم خوردن نظم و امنیت فراهم می‌کنند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: فضا و جرم رابطه‌ای نزدیک با یکدیگر دارد، بنابراین شناخت این فضاها و تأثیر آن در کاهش امنیت و برهم خوردن نظام شهری از نکات بسیار مهمی است که طراحان و برنامه‌ریزان شهری در مدیریت شهرها باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: نظر روان‌شناسی به‌ویژه در بهداشت روانی و آسیب‌شناسی روانی، اهمیت بسیاری دارد، لذا آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز تمام استعدادها و خلاقیت‌ها و نیل به کمالات انسانی در سایه امنیت به‌دست می‌آید.

پرهیز با بیان اینکه امروزه امنیت از شاخص‌های کیفی زندگی در شهرها است و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین پیامدهای مختلف امنیت به‌شمار می‌رود، اضافه کرد: از آنجا که فضاهای شهری امروزی، مولفه‌ای برای وقوع ناهنجاری‌های شهری و در نتیجه نبود امنیت در شهر است، بررسی جنبه‌های کیفی و کمی امنیت، از لحاظ کالبدی و اجتماعی در داخل هر یک از فضاهای شهری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: به‌عنوان یک اصل کلیدی، برنامه‌ریزان شهری باید به این نکته توجه کنند که شهرها باید به‌گونه‌ای ساخته شوند تا حداقل نیازهایی از این قبیل را تأمین کند تا افراد بتوانند ببینند و دیده شوند، بشنوند و شنیده شوند و بتوانند کمک کنند یا فرار کنند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در شهرها نباید محلی برای تحریک جرم و ناامنی وجود داشته باشد، بلکه باید همواره با مداخلات فیزیکی و اجتماعی محیط را منسجم و روح وحدت را در فضاهای عمومی شهری حاکم گرداند.

کد خبر 655472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.