از مناطق در خطر فرونشست تا تلف شدن یوزهای توران

بحران فرونشست زمین در ۹۵۸۰ شهر و روستای کشور، کاهش آلودگی نیتروژن با مزارع جلبک، مرگ کشورها با تهدیدات اقلیمی و تلف شدن ۱۰ یوز توران تنها در یک سال را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شهباز اظهار کرد: "آب" مهم‌ترین عنصر محیط زیست است و در واقع "بحران آب" مادر تمام بحران‌های محیط زیست است؛ فرونشست زمین نیز ریشه در استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی دارد، همچنین ۹۵۸۰ شهر و روستای کشور در "خطر فرونشست زمین" قرار دارند.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه خشکسالی و کاهش بارش‌ها در کشور است و مصرف آب‌های سطحی به بالاترین حد خود رسیده است همچنین نیمی از آبخوان‌های کشور نیز در آستانه خشک شدن کامل قرار دارند که این مسئله می‌تواند معیشت و تأمین آب شرب میلیون‌ها ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد. فرونشست نیز ۴۹ درصد مردم را درگیر کرده است و ۳۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند.

این کارشناس محیط‌زیست خاطرنشان کرد: همه این آمارها نشان از شرایط وخیم آبی کشور دارد و باید در بدنه حاکمیت مسئله آب به عنوان یکی از رئوس اصلی برنامه‌ها قرار بگیرد. کاهش مصرف آب و افزایش بازدهی در کشاورزی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب، روش‌های آبیاری فضای سبز، تجدیدنظر در بعضی سیاست‌های کلان آبی باید مورد توجه قرار بگیرد تا از رقم خوردن فاجعه آبی در کشور جلوگیری شود.

نقش بسزای "مزارع جلبک" در کاهش آلودگی نیتروژن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که توسعه "مزارع کشت جلبک" علاوه بر تضمین امنیت غذایی نقش بسزایی در کاهش آلودگی نیتروژن دریاها دارند. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه آلاسکا فیربنکس انجام شد، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که مزارع جلبک دریایی می‌توانند به کاهش آلودگی دریاها و ساحل کمک کنند.

در حالی که جلبک دریایی به دلیل توانایی‌اش در جذب مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن شناخته شده است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آن‌ها در از بین بردن آلودگی نیتروژن حتی بهتر از ترسیب کربن عمل می‌کنند.

محققان سطوح کربن و نیتروژن را در دو مزرعه جلبک بررسی کردند؛ نتایج نشان داد که برخی از گونه‌های جلبک دریایی در حذف نیتروژن از آب اطراف بهتر از سایر گونه‌ها هستند. این جلبک‌های دریایی به معنای واقعی کلمه مانند اسفنج هستند، آنها آلودگی را می‌مکند و و هرگز اشباع نمی‌شوند. اگرچه جذب کربن توسط جلبک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما آنها در کاهش مقادیر بیش از حد نیتروژن بسیار بهتر از جذب کربن عمل می‌کنند.

آلودگی نیتروژن سواحل دو منشأ اصلی از جمله روان‌آب کشاورزی و فاضلاب شهری دارد. این آلاینده تهدیدهای عمده‌ای برای اکوسیستم‌های اقیانوسی هستند که سطح اکسیژن اقیانوس را کاهش داده و سلامت حیات دریایی را به خطر می‌اندازد. دانشمندان تأکید کردند که پرورش جلبک همچنین به عنوان یک روش امیدوارکننده برای بهبود امنیت غذایی است.

محققان خاطرنشان کردند که جلبک کشت شده در آب‌های آلوده نباید برای غذا استفاده شود، اما همچنان می‌تواند ابزاری امیدوارکننده برای کمک به پاک‌سازی خط ساحلی از آلودگی نیتروژن و کربن باشد.

سازمان ملل: تهدیدات اقلیمی برای برخی کشورها، حکم مرگ را دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به وقت محلی درباره تغییرات و تهدیدات آب و هوایی که برای بسیاری کشورها حکم مرگ را دارد، هشدار داد.

وی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: اوایل این ماه، هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی تأیید کرد که انسان به طور تقریب مسئول تمام گرمایش جهانی در ۲۰۰ سال گذشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: فرصت برای جلوگیری از گرمایش زمین و بدترین تأثیرات بحران اقلیمی به سرعت رو به اتمام است. این دهه بحرانی برای اقدام در زمینه آب و هوا است. آنهایی که کمترین سهم را در بحران اقلیمی داشته‌اند، اکنون با جهنم تغییرات اقلیمی و هم با سطح بالای آب دریا روبه‌رو هستند.

وی اضافه کرد: مجمع عمومی امروز برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای تشکیل جلسه داد تا از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کند درباره تعهدات دولت‌ها در قبال تغییرات اقلیمی نظر دهد، نظرات مشورتی این دیوان بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر طولانی بر نظم حقوقی بین‌المللی داشته باشد.

گوترش افزود: حتی اگر این قطعنامه الزام‌آور نباشد، نظر دیوان بین‌المللی دادگستری به مجمع عمومی، سازمان ملل و کشورهای عضو کمک خواهد کرد تا جسورانه‌تر عمل کنند. ما با یکدیگر در حال تاریخ سازی هستیم، جهان ما به اقدام اقلیمی قوی‌تر نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدالت اقلیمی هم یک الزام اخلاقی و هم یک پیش نیاز برای اقدام مؤثر جهانی برای آب و هوا است. تنها از طریق همکاری بین مردم، فرهنگ‌ها، ملت‌ها، نسل‌ها می‌شود بر بحران آب و هوا غلبه کرد.

تلف شدن ۱۰ یوز توران طی یک‌سال بسیار نگران‌کننده است

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از نبود مدیریت صحیح حفاظت از گونه‌های حیات وحش در کشور اظهار کرد: تلف شدن ۱۰ یوز توران تنها طی یک سال بسیار نگران کننده است.

وی با ابراز تأسف از مرگ یک قلاده یوز ماده باردار در استان سمنان اظهار کرد: به‌رغم نصب تابلوهای هشدار دهنده همچنان تصادف یوزها در جاده میامی - سبزوار رخ می‌دهد که این امر نشان از عدم نظارت و مدیریت صحیح این مسیر است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه باید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن داشتن برنامه مشخص برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر، نظارت دقیقی بر اجرای این برنامه داشته باشد افزود: این در حالی‌است که به‌رغم تأکیدات مکرر در جلسات تخصصی کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست شاهد اجرای پروژه‌های نمایشی هستیم و در عمل حفاظت از زیستگاه اصلی رها شده است.

وی با اشاره به تلف شدن پیروز، توله‌یوز ایرانی، گفت: هنوز پاسخ مشخصی درباره علت تلف شدن، عوامل دخیل در این زمینه و نحوه برخورد با آنها به مجلس ارائه نشده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده با وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایمن‌سازی جاده میامی-سبزوار برای تردد یوزها افزود: به‌شخصه با وزیر راه در این خصوص صحبت کردم و وی قول‌هایی در این زمینه داد که امیدواریم از سال جاری این پروژه کلید بخورد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تهدید یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان، تصادفات این حیوان با خودروهای عبوری در جاده میامی-سبزوار است، تصریح کرد: علی‌رغم نصب تابلوهای هشدار دهنده و کاهش سرعت در این مسیر همچنان شاهد بی‌توجهی برخی رانندگان در این مسیر چه در روزها و چه شب‌ها هستیم که در این خصوص از رئیس پلیس راهور فراجا و رئیس پلیس راه راهور فراجا انتظار داریم تا ضمن تقویت گشت‌های مسیر، سختگیری بیشتری به تخلفات سرعتی صورت گیرد. از سوی دیگر رانندگان این مسیر نیز باید با احتیاط بیشتر و رعایت سرعت مجاز در این محدوده چند کیلومتری تردد کنند تا شاهد رخ دادن حوادث ناگوار برای یوز ایرانی نباشیم.

کد خبر 651323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.