ضرورت تربیت دانش‌آموزان با روحیه پرسشگری

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت تربیت دانش‌آموز دارای روحیه پرسشگر و کنجکاو، گفت: یکی از عوامل اصلی پیشرفت و رمز توسعه‌یافتگی در هر کشور توجه خاص به پژوهش است.

محمدرضا نظریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آغاز به فعالیت پنج دبیرخانه پژوهشی در آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: فعالیت این دبیرخانه شامل دبیرخانه‌های ایده و خلاقیت، تیمز و پرلز، تفکر و سواد رسانه‌ای، اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده و کاربست یافته‌های پژوهشی است.

وی نتیجه کار یک پژوهشگر را فهم روابط منطقی بین پدیده‌ها، کنار گذاشتن تفکر عادتی و رسیدن به تفکر خلاق دانست و اضافه کرد: هدف ما در گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ترویج فرهنگ پژوهش با استفاده از ظرفیت مطلوب فرهنگیان و دانش‌آموزان استان است.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت حوزه تحقیق و پژوهش دامنه گسترده‌ای از دانش‌آموزان تا همکاران آموزشی، اداری و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در برمی‌گیرد، افزود: یکی از عوامل اصلی پیشرفت و رمز توسعه یافتگی در هر کشور توجه خاص به پژوهش است.

وی تصریح کرد: دو دبیرخانه تیمز و پرلز و تفکر و سوادرسانه‌ای مختص معلمان و دانشجومعلمان، دبیرخانه معلم پژوهنده ویژه همکاران اداری و آموزشی و دبیرخانه ایده و خلاقیت با محوریت تمام دانش‌آموزان و کارکنان آموزشی فعالیت می‌کنند و در دبیرخانه کاربست یافته‌های پژوهشی نیز به جمع‌آوری و اجرایی‌سازی بهترین پژوهش‌های انجام شده در دیگر دبیرخانه‌ها می‌پردازیم.

نظریان کسب هفت رتبه برتر کشوری در حوزه تحقیق و پژوهش را از جمله دستاوردهای افتخارآمیز استان اصفهان دانست و گفت: امسال از بین آثار بسیاری که از فرهنگیان و دانش‌آموزان نواحی و مناطق استان برای ما ارسال شد، پس از داوری و ارزیابی ۹۷ اثر را به‌عنوان برگزیده استانی معرفی کرده و مورد تقدیر قرار دادیم.

وی تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان پژوهشگر و مدیران پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را از جمله برنامه‌هایی دانست که هرساله با هدف ارتقای فرهنگ پژوهش توسط گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان انجام می‌شود و اظهار کرد: برگزاری کارگاه نیازسنجی پژوهشی با حضور اساتید دانشگاه فرهنگیان، کارگاه مسئله‌یابی پژوهشی برای مدیران و رؤسای ادارت آموزش و پرورش سراسر استان، همایش تربیت تمام ساحتی و تدوین مجله الکترونیکی پژوهشی که به انتشار آثار برتر فرهنگیان در محورهای مختلف می‌پردازد از دیگر برنامه‌هایی است که برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی شده و در دست اجرا است.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در زمینه نیازسنجی اولویت‌های پژوهشی، اطلاعات مورد نیاز را از نواحی و مناطق مختلف استان و نیز ادارات داخلی اداره کل جمع‌آوری کردیم و درنهایت ۲۹ اولویت پژوهشی مورد تصویب شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفت و در حال حاضر فرایند داوری پروپوزال‌ها در حال انجام است و به زودی قرارداد این طرح‌ها با مجریان بسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: افتتاح قرارگاه رهیاران تحول یا اتاق گفتمان‌سازی سند تحول نیز از جمله برنامه‌هایی است که به دستور مدیرکل آموزش و پرورش استان و با هدف عملیاتی‌سازی سند تحول بنیادین انجام شده است و همکاران می‌توانند ایده‌ها و تجارب خود در خصوص اجرایی‌سازی سند تحول را در آن منعکس کنند.

نظریان ادامه داد: تعامل مدارس با دانشگاه‌ها از برنامه‌هایی است که به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم و به همین منظور در هفته پژوهش و در قالب اردوهای راهیان پیشرفت زمینه بازدید چندین گروه دانش‌آموزی از دانشگاه‌ها فراهم شد.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت دانش‌آموز دارای روحیه پرسشگر و کنجکاو، خاطرنشان کرد: داشتن صفاتی مانند علاقه، انگیزه، اعتماد به نفس، شهامت، کنجکاوی و مشارکت‌جویی از جمله ویژگی‌های دانش‌آموز دارای استعداد پژوهشگری است و باید معلمان چنین دانش‌آموزانی را شناسایی کرده و به سمت فعالیت‌های علمی هدایت کنند.

کد خبر 641055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.