بررسی طرح شفافیت برای تامین نظر شورای نگهبان

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه برای تامین نظر شورای نگهبان گفت: اعضای کمیسیون بر شفافیت مذاکرات مجمع تشخیص درباره مسائل مورداختلاف مجلس و شورای نگهبان اصرار کردند.

به گزارش ایمنا، به نقل از خانه ملت، محمدصالح جوکار در توضیح نشست امروز _ یکشنبه شانزدهم بهمن‌ _ کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادهای اعاده‌شده از شورای نگهبان در حضور مسئولان ذی‌ربط بررسی شد. شورای نگهبان به مواد ۱، ۳ و ۴ این طرح اشکالات و ایراداتی گرفته بود که در کمیسیون بررسی شد.

وی افزود: بر اساس ایراد شورای نگهبان به شفافیت فعالیت‌های موسسات خصوصی، این بند با نظر اعضای کمیسیون اصلاح و مقرر شد فقط فعالیت‌های مرتبط با موضوعات عمومی این موسسات شفاف شوند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: شورای نگهبان همچنین به ماده ۳ این طرح در زمینه شفافیت مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسائل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایراد گرفته بود، اما کمیسیون بر مصوبه قبل خود اصرار کرد.

وی ادامه داد: ایراد دیگری هم به موضوع شفافیت آرای نمایندگان (تبصره یک ماده ۳) گرفته شده بود که کمیسیون باز بر مصوبه قبل خود اصرار کرد، اما با اصلاح ماده ۴ این طرح مبنی بر لزوم ارائه گزارش دستگاه‌ها به مجلس شورای اسلامی هر سال یک‌بار موافقت شد. پیش از این در طرح آمده بود که دستگاه‌ها هر ۶ ماه باید به مجلس گزارش دهند، اما برای اینکه قانون جنبه اجرایی بیشتری یابد، زمان به یک سال افزایش پیدا کرد.

جوکار خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه امروز، مدیرعامل شرکت توانیر برای ارائه گزارش درباره بودجه و برق‌رسانی به روستاها حاضر شد و برنامه‌های خود برای سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد. البته تعدادی از نمایندگان پرسش‌هایی درباره مسائل حوزه انتخابیه خود در این زمینه مطرح کردند و وی قول پیگیری داد.

کد خبر 639118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.