موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدون برجام، بدون FATF» به بررسی واردات واکسن پرداخت و نوشت: چند ماه بیشتر از آخرین روزهای گره خوردن همه مسائل کشور به مسائل خارجی و لزوم کوتاه آمدن در برابری زیاده‌خواهی‌های دشمن نگذشته است که خبرهای امیدوارکننده یک به یک نشان می‌دهد بسیاری از تحلیل‌ها در دولت گذشته اساساً واقعیت بیرونی نداشته است. آنچه تحت عنوان وابستگی همه مسائل کشور به موضوع پذیرش FATF و برجام معرفی می‌شد، تنها یک دیوار ذهنی بوده که احتمالاً مقاصد سیاسی یک جریان خاص را پیگیری می‌کرده است. این تحلیل و آدرس غلط زمانی بیشتر دردناک می‌شود که ابعاد خسارت اقتصادی وارد شده به کشور و مهم‌تر از آن خسارت جانی و مالی وارد شده به مردم در پرتو این بازی‌های سیاسی واکاوی شود.

تاکنون با گذشت تنها چند ماه از شروع به کار دولت سیزدهم مشخص شده است که سه اتفاق بزرگ و اساسی که در دولت گذشته وابسته به عقب‌نشینی در برابر دشمن و پذیرش محدودیت‌های FATF و عقب‌نشینی‌های فرابرجامی برای احیای برجام بوده است، بدون چنین پیش‌شرط‌هایی محقق شده است. در ادامه این گزارش به ادعاهای دولتمردان سابق در خصوص سه موضوع عضویت ایران در واردات واکسن، اجلاس شانگهای و اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله پرداخته شده است.

دقیقاً یک سال قبل بود که موضعگیری چند مقام دولتی و نزدیک به دولت، فضای رسانه‌ای کشور را تحت‌الشعاع قرار داد. ماجرا از جایی شروع شد که علی مطهری در اول دی‌ماه توئیت جنجالی را منتشر کرد و نوشت: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم، نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

پس از آن علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مطرح شده درباره «مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل و انتقال پول» گفت: «در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند اما در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به اف ای تی اف آثار خود را نشان خواهد داد. قبلاً نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود»

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد اقتصادی ایران به ۳.۱ درصد افزایش می‌یابد» نوشت: در حالی که رسانه‌های غرب‌گرا طی روزهای اخیر به عناوین مختلف مشغول سیاه‌نمایی اقتصاد کشور و دستاوردهای دولت سیزدهم هستند بانک جهانی در گزارش جدید خود اعلام کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از سه درصد رشد دارد. این نهاد بین‌المللی که در گزارش خرداد ماه خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۲,۱ درصد پیش‌بینی کرده بود در جدیدترین گزارش خود رشد ۳.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در این سال برآورد کرده است.

اقتصاد ایران در حالی طی سال ۲۰۲۱ رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده است که همچنان تحت تحریم‌های موسوم به حداکثری آمریکا و همچنین محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قرار داشته است. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال جاری میلادی رشد ۲.۴ درصدی را تجربه کند.

این نهاد بین‌المللی در گزارشی که خرداد ماه منتشر کرد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۲.۱ درصد و برای سال ۲۰۲۲ را ۲.۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. بر اساس برآورد بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ به ۵.۵ درصد رسید و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری میلادی به ۴.۱ درصد کاهش یابد. اقتصاد آمریکا هم در سال میلادی گذشته رشد پنج درصدی، منطقه یورو رشد ۵.۲ درصدی و چین رشد هشت درصدی داشته‌اند.

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: در دولت رئیسی و همزمان با مذاکرات برجامی، امور کشور روال عادی خودش را سپری می‌کند؛ مانورهای موشکی، پرتاب ماهواره‌بر، رزمایش‌های نظامی، یادداشت‌های نقد مذاکرات، مصوبه مجلس درباره برجام مواضع رسمی علیه غرب و گسترش روابط با همه برقرار است، اما برخلاف دولت روحانی، دیگر کسی نمی‌گوید به روح برجام لطمه وارد شد! مذاکرات هم بی اعتنا به آن پی گرفته می‌شود. چه اتفاقی افتاده، آیا روح برجام قوی شده است؟!

آخرین گزارش برجامی محمدجواد ظریف به مجلس با تکرار گلایه‌های او از کسانی همراه شد که آن‌ها را «مخالفان داخلی اجرای برجام» می‌خواند. ظریف در پایان گزارش خود به مجلس گفت که «مخالفان یک سیاست ضمن اظهارنظر و نقد سازنده، نباید اجرای سیاست اتخاذ شده را مختل کنند.» او نوشته بود که «برجام در زمان اجرا دچار دعوا در اصل سیاست» شده و به همین دلیل هم «تمامی ضررهای مورد اشاره مخالفان واقع شده» است! آیا کسی حق نداشته در اصل درستی برجام تردید ایجاد کند، و، چون چنین کرده، همه ضررهای برجام به خاطر تشکیک یا مخالفت حتمی اوست؟!

از نگاه ظریف و البته روحانی و همه جریان اصلاح‌طلب، اختلال در اجرای برجام، مسیری بود که مخالفان داخلی و خارجی در دو جبهه همزمان با هم کلید زدند و دولت سابق، سیاسیون و جریان‌های داخلی مخالف برجام را همپای اسرائیل و سعودی دانستند و با گلایه و اعتراض نواختند. آن‌ها صراحتاً مخالفان داخلی را «هم‌نوا با اسرائیل» دانستند؛ اتهامی که آن قدر بزرگ بود که تذکر رعایت اخلاق سیاسی برای آن بی وجه می‌نمود! «کاسب تحریم» هم اتهام دیگری به همین منوال بود.

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

کد خبر 549297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.