خروج آمریکا از سوریه؛ انزواگرایی یا خطر جنگ؟

همزمان با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و ورود ناوگان دریایی آمریکا به خلیج فارس، برخی تحلیلگران از آماده شدن این کشور برای جنگ با ایران و تلاش برای دور کردن نیروهایش از تیررس حملات تلافی‌جویانه آن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار خبری مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان موجب غافلگیری و البته گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص پشت پرده این تصمیم رییس جمهور آمریکا شد، برخی از تحلیگران این تصمیم را غیرعملی و بلوف می‌دانند و عده ای دیگر از پشت پرده های این تصمیم سخن می گویند.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان و انتقال بخشی از آنها به عراق، اعزام ناو استینس آمریکا به خلیج فارس، برگزاری مانورهای نظامی اخیر ایران درخلیج فارس، اظهارات تند مقامات آمریکایی و برخی دلایل دیگر سبب شده است تا عده ای از تحلیلگران از افزایش احتمال حمله نظامی علیه ایران سخن بگویند.

تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران

شهروز ابراهیمی، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان در این مورد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آمریکا سناریوهایی برای ایران تدارک دیده است. با بررسی تحولات گذشته منطقه به ویژه رویکرد آمریکا در قبال عراق می‌توان دریافت که آمریکا تقریبا همان اقدامات و رفتارهایی که با عراق در سیاست خارجه خود داشته را در این ۱۰ الی ۱۲ سال با جمهوری اسلامی پیاده کرده است.

وی معتقد است: تشدید تحریم‌ها، بحث هسته‌ای و ... را اگر در کنار اینکه آمریکا معتقد است با تضعیف عراق و سرنگونی صدام، موازنه قدرت به سمت ایران رقم خورده و نفوذ منطقه ای آن افزایش یافته و خروج آمریکا از برجام را هم به آن اضافه کنیم، مشخص می شود که آمریکا به دنبال این است که یک ائتلاف جهانی بر ضد ایران ایجاد کند.

باید مراقب اقدامات آمریکا باشیم

ابراهیمی با بیان اینکه همزمان با اعلام خروج آمریکا از سوریه و افغانستان، ناوگان دریایی آمریکا به خلیج فارس آمد، تصریح می کند: این اقدام می‌تواند برای کشورمان معنادار باشد، البته نه در آینده نزدیک، بلکه در یکی دوسال آینده برنامه ای برای جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت، از این نظر باید مراقب این اقدامات آمریکا باشیم. به عبارتی آمریکا تلاش کرده است تا پایگاه های خود را دور از دسترس نیروهای ایرانی ببرد؛ زیرا اگر احتمال جنگ باشد، سوریه، عراق و افغانستان پاشنه آشیل آمریکا هستند.

این استاد روابط بین الملل در رابطه با پشت پرده عقب نشینی آمریکا می گوید: برای آمریکا و ترامپ، کاستن از هزینه های نظامی خیلی اهمیت دارد، به عبارتی در شعارهای انتخاباتی ترامپ هم اولویت اول به کشور آمریکا داده شده بود، وی معتقد است که آمریکا به جای مداخله در خارج و هزینه‌های گزاف برای تأمین امنیت سایر کشورها، بهتر است به ساخت خود مبادرت کند.

خروج آمریکا و طلیعه آغاز روند سیاسی در سوریه

وی در ادامه با گریزی به تاریخ می گوید: سرنوشت برای آمریکا طوری پیش رفت که بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل شرایط حاکم بر اروپا و تبدیل شدن آمریکا به بزرگترین اقتصاد جهان، ناگزیر به ایفای نقش رهبری شود، این در حالی است که از بعد جنگ جهانی دوم تا امروز اقتصاد آمریکا تقریبا به نصف رسیده و از این رو مجبور است که دوباره به سیاست های قبل از جنگ جهانی دوم برگردد.

ابراهیمی معتقد است که آمریکا از حیث نظری به همان سیاست‌های انزواگرایی که هدف آن اولویت دادن به داخل آمریکا است، تکیه می کند، این سیاست برای جلب افکار عمومی آمریکا به دلیل اینکه موافق جنگ پردازی و گسترش مداخلات آمریکا در بیرون نیستند، موثر و مفید خواهد بود.

وی در خصوص پشت پرده خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز خاطر نشان می کند: آمریکا به احتمال زیاد با ترکیه به توافق رسیده است، اخیراً اختلافات آمریکا و ترکیه تا اندازه ای برطرف شده، این در حالی است که در طول چند سال اخیر این دو کشور بر سر کردهای سوریه مشکل داشتند، حال توافق اردوغان با ترامپ، می‌تواند به ضرر کردها و به نفع ترکیه تمام شود ودر عمل کردهای سوریه بی پناه شوند.

همچنین این اقدام آمریکا به نوعی آمادگی برای پایان روند نظامی‌گری کردها و سایر بازیگران در سوریه و آغاز روند سیاسی در این کشور تلقی می‌شود؛ به عبارتی ممکن است بعد از خروج احتمالی آمریکا فشارها برای خروج ایران هم افزایش یابد و روسیه هم تا حدودی (اما نه به طورکامل) نیروهای خود را عقب ببرد، از این جهت فضا برای یک تشکیل نظام سیاسی جدید آماده می‌شود که برای سوریه نیز مفید است.

آمریکا موقعیت مناسبی برای حمله به ایران ندارد

سید مصطفی مدنی، استادیار علوم راهبردی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهرضا احتمال وقوع اقدام نظامی علیه ایران را رد می کند و می گوید: ایالات متحده از نظر کمیت با کمبود نیرو و تجهیزات نظامی مواجه نیست که مجبور باشد برای تمرکز قوا و آغاز تهاجم به ایران به آزاد سازی نیروهایش در سایر نقاط بپردازد؛ علاوه بر این به مشغول سازی دنباله های راهبردی ایران در منطقه، احتیاج دارد و حضور نیروهایش در سوریه و افغانستان می تواند این مهم را عملیاتی کند.

وی دلایل دیگر برای رد نظر احتمال تهاجم به ایران پس از عقب نشینی از منطقه را شرایط امروز ایالات متحده از نظر اقتصادی، وضعیت شرکای بین المللی و متحدان منطقه‌ای، نتایج حملات و عملیات‌های قبلی در جهان و در کنار همه آنها موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و توانمندی‌های نظامی کشورمان عنوان می کند که در کنار چشم انداز مبهم خاتمه هر گونه درگیری احتمالی، انگیزه شروع تهاجم را از ایالات متحده، سلب می کند.

کد خبر 362732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.