ساختمان‌سازی‌ غیراصولی "دالان‌های هوایی شهر" را می‌بندد/ در دل کوه ساختمان‌سازی نکنیم

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در نظر نگرفتن اقلیم و شرایط محیطی در فرآیند شهرسازی و همچنین ساختمان‌سازی‌های غیراصولی دلیل بسته شدن دالان‌های هوایی شهر است.

احمدرضا طاهری‌اصل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بسته شدن دالان‌های هوایی شهر یکی از دلایل پدیده وارونگی هوا است، اظهار کرد: ساختمان‌های بلندی که در مسیر دالان‌های هوایی شهر قرار گرفته‌است، اجازه نمی‌دهد که هوا به طور کامل وارد شهر شود و بتواند آلودگی‌ها را با خود ببرد بنابراین جابه‌جایی هوا در شهر انجام نمی‌شود و سکون هوا داریم که با پایین آمدن دما وارونگی را رقم میزند.

وی توجه به دالان‌های هوایی، استقرار و مکان‌یابی ساختمان‌ها، ایجاد فضاهای ارتباطی مناسب و توجه به اینکه چقدر زیرساخت‌های شهری را در اختیار داریم را مهمترین نکاتی که در شهرسازی باید رعایت شود، عنوان کرد و افزود: اگر این موارد قبل از مجتمع‌سازی در نظر گرفته شود به مشکلات کمتری برمی‌خوریم.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در ساختمان سازی دسترسی به فرآیندهای خدماتی باید در نظر گرفته شود، گفت: ساخت یک پروژه چندهزار نفری در بیابان در حالی‌که برای ساکنان دسترسی آسان به خدمات شهری در نظر گرفته نشده است، باعث می‌شود حتی ترافیک و آلودگی‌های شهر نیز افزایش یابد.

طاهری‌اصل افزود: دسترسی به خدمات بهداشتی، امکانات شهری و زیرساخت‌هایی همچون آب شهری، فاضلاب شهری، فضاهای سبز دسترسی دارند، اگر در نظر گرفته نشود افراد مجبورند برای دسترسی به هرکدام از این امکانات با اتومبیل‌های شخصی یا حمل و نقل عمومی به شهر مراجعه کنند که اگر حمل و نقل عمومی نیز در دسترس این افراد نباشد مجبور می شوند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و در نتیجه آن آلودگی‌ها و ترافیک‌های شهری بیشتر می‌شود .

وی اضافه کرد: زیر ساخت شهری با نگاه فضای اقلیمی، موقعیت جغرافیایی، احترام به محیط و استفاده از شرایط محیطی باید در نظر گرفته شود بعد از آن یک مجتمع مسکونی ساخته شود.

در دل کوه ساختمان‌سازی نکنیم

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در استانداردهای زیست محیطی، احترام به سایت و کاربر مهم ترین نکاتی است که در ساخت یک فضای شهری باید در نظر گرفته شود، گفت: احترام به سایت یعنی در دل کوه ساختمان‌سازی نکنیم و به کوه احترام بگذاریم جنگل را برای ساخت و ساز نابود نکنیم.

طاهری‌اصل افزود: بهتر است زمانی‌که مجبوریم در دل کوه ساختمانی بسازیم آن را همجوار با کوه بسازیم و سعی کنیم مشابه کوه باشد که فضای دید آن از بین نرود.

وی با اشاره به ساختمان سازی‌هایی که در کوه درچه انجام شده‌است، گفت: این کوه زیبایی زیادی دارد، از روی صفه شبیه یک قوچ است از سمت دیگری که به آن نگاه کنیم شبیه تنه و سر یک انسان است اما متاسفانه آپارتمان سازی‌هایی که در دامنه این کوه انجام شده زیبایی آن را از بین برده است که این نمونه بارزی از احترام نگذاشتن به سایت است اینجا می‌توانست یک پارک زیبا باشد که علاوه بر کوه از فضای آن نیز استفاده تفریحی شود.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور افزود: احترام به کاربر نیز می‌گوید توجه کنید به اینکه ساختمان را برای چه کسی می‌سازید، کسی که به این ساختمان می‌آید چه سنی دارد چه جنس و فرهنگی دارد؟ و در ساختمان سازی این دید نیز باید لحاظ شود.

طاهری‌اصل با بیان اینکه در شهرسازی باید نگاه گفتمانی داشته باشیم، گفت: در این نگاه مردم را دوباره دور هم جمع کنیم تا مردم بتوانند از فضای شهری لذت ببرند، فضاهای گفتمانی داشته باشند و نقاطی باشد که مردم گرد هم جمع شوند و همدیگر را ببینند.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه اگر فضای شهری ایجاد می‌کنیم باید ارتباط فضای سبز را نیز در نظر بگیریم، تصریح کرد: فضای زیستی و رد پای اکولوژیک مواردی است که توجه به آنها امری ضروری است.

طاهری اصل با بیان اینکه فضای زیستی آن مقدار زمین بایر است که می‌تواند برای ما تولید هوای پاک کند، گفت: اکنون فضای زیستی در کشور ما کمتر از یک هکتار به ازای هر نفر است و رد پای اکولوژیک یا همان تخریب فضا، حدود ۲.۷ هکتار به ازای هر نفر است.

وی افزود: رد پای اکولوژیک آسیب‌هایی است که به زمین می‌زنیم، برای مثال کوه را می‌شکافیم و در آن ساختمان سازی می‌کنیم، بنابراین در نظر گرفتن فضای اکولوژیک و مباحث اقلیمی در ساخت و ساز می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه برای اجرا شدن این مباحث باید دیدگاه مسئولان شهر تغییر کند، گفت: اولین قدم تغییر دیدگاه منفعت گرایی است، باید بدانیم هدف از ساختمان‌سازی آسایش، ایمنی و افزایش کیفیت زندگی است.

کد خبر 362692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.