توهم، انسانها را از واقعیات دور می کند

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: آنقدر داستان نگفتیم که دیگر نمی توانیم از فضاهایی که برایمان بازتولید خاطره می کنند تخیلی با فضای ذهنی ایجاد کنیم.

به گزارش ایمنا، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در ابتدای برنامه «چله تابستان با داستان»، با یادی از مرحوم پروفسور سیروس‌رضا صبری، مردم شناس و معماربرجسته، اظهار داشت: معماری که میدان نقش جهان را ساخته، کوشیده است داستان پُرخاطره بگوید و ما حتی بطن فرهنگ عامه مان، خلاقیت بسیار بزرگ و فراوانی در داستان پردازی داشته ایم.

محمد عیدی با اشاره به اینکه چرا ما دیگر نمی توانیم داستان بلند و پرخاطره بگوییم، چرا پدران و مادرانِ ما دیگر داستان نمی گویند و وقتی داستان نمی گویند و دیگر خاطره ای درذهن فرزندانشان منقوش نمی شود، افزود: مدتی بود که فقر محفل در اصفهان مشهود بود یعنی فضای گفتگو و تعامل کم رنگ بود. حتی در خانواده ها نیز دیگر محفل های کوچک نداریم و هرکسی کار خودش را می کند و مشغولیات زندگی خودش را دارد.

عیدی گفت: یک فرد اصفهانی در زمان صفویه دو رساله می نویسد و داستان شهر خودش را برای فردی که اصفهانی نیست واگویه می کند و استاد ایرج افشار نیز آن را تصحیح کرده است. این درحالی است که حکایت عصارخانه نیز به این صورت بود که ما آنقدر داستان نگفتیم که دیگر نمی توانیم از فضاهایی که برایمان بازتولید خاطره می کنند تخیلی با فضای ذهنی ایجاد کنیم که حرف برای گفتن داشته باشیم.

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بجای اینکه انسانهای متخیل بار بیاوریم انسانهای متوهم بارآوردیم و توهم، انسانها را از واقعیات دور می کند. همه چیز را به فضاهای رسمی سپرده ایم، اما الان خیلی خوشحالم که در یک فضای غیررسمی و دوستانه و پرخاطره درکنار هم نشستیم و به داستان دو بزرگواری گوش می دهیم که فارغ از نوشته هایشان خودشان شخصاً برای خیلی از ما خاطره هستند و ما از این خاطرات و تکرار آن ها لذت می بَریم.

گفتنی است، برنامه «چله تابستان با داستان» با حضور «علی خدایی» و «محمود حسینی زاد» در محل موزه عصارخانه شاهی برگزار شد.

کد خبر 313758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.