هر آنچه درباره خادمی در حرم امام رضا(ع) باید بدانید

اگر دوست دارید که بدانید چگونه می‌توانید خادم حرم امام رضا(ع) شوید، در این مطلب همراه ما باشید تا از زبان معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با همه شرایط خدمتگزاری در حرم مطهر رضوی آشنا شوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، برای همه ما پیش آمده است، زمانی که در حرم مطهر رضوی قدم می‌گذاریم و نگاهمان به خادمان امام رئوف گره می‌خورد، در دل آرزو می‌کنیم که جای آن‌ها باشیم و بتوانیم افتخار خدمتگزاری به زائران شمس‌الشموس را داشته باشیم و نام ما را در زمره خادمان بهشت رضا بنویسند.

آن‌طور که معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی می‌گوید هر شخصی که به انجام خدمت در بارگاه رضوی (ع) علاقه‌مند باشد، تنها کافی است به یکی از دفاتر کانون رضوی استان خود مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کند تا بعد از ارائه مدارک شناسایی مراحل گزینش و مصاحبه با فرد داوطلب انجام شود.

سید نظام‌الدین موسوی می‌افزاید: بعد از ارائه مدارک توسط داوطلب در صورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد، پرونده او ثبت و فرد در ابتدا به‌عنوان یاور رضوی مشغول به فعالیت خواهد شد، طبق اصول فرایند انجام استعلامات لازم و گزینش و مصاحبه با داوطلب در نهایت یک ماه زمان خواهد برد.

هر آنچه درباره خادمی در حرم امام رضا(ع) باید بدانید

وی ادامه می‌دهد: مدت زمان خدمت به‌عنوان یاور رضوی شش ماه است که احتمال دارد بیشتر نیز بشود، بعد از طی این مرحله کد خادم‌یاری برای فرد صادر می‌شود و او به عنوان خادم‌یار مشغول به فعالیت خواهد شد، روال به این شکل است که داوطلب بنا به تخصصی که دارد در حوزه خدمت‌رسانی خود فعالیت خواهد کرد به‌عنوان مثال فردی که در حوزه قرآن تخصص دارد، در این بخش مشغول خواهد شد.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه در استان‌ها و بارگاه رضوی و در شهر مشهد کانون‌های متفاوتی وجود دارد که افراد بر اساس علاقه و تخصص مشغول به فعالیت می‌شود، می‌گوید: اگر خادم‌یار فعال در حرم رضوی تخصصی نیز نداشته باشد، بنا به نیاز در بخش‌هایی چون خدمات ویلچر یا دیگر حوزه‌های خدمت‌رسان در حرم که نیاز به تخصص خاصی ندارند می‌توانند خدمت‌رسانی کنند.

موسوی تصریح می‌کند: بخش‌های مختلف اعلام نیاز می‌کنند و نیروهایی که ثبت‌نام کرده‌اند و مراحل ثبت‌نامشان تکمیل شده است، به این حوزه‌ها معرفی می‌شوند، ضمن اینکه انجام خدمات توسط خادم‌یاران در سیستم نرم‌افزاری خادم‌یاری ثبت می‌شود، بعد از هر روز خدمت مصداقی در سیستم برای خادم‌یار ثبت می‌شود که به نشانه انجام خدمات توسط او است و به‌ازای انجام مصداق‌ها و خدماتی که خادم‌یاران انجام می‌دهند در سیستم یک روز در ماه به‌عنوان کشیک تبرکی در بارگاه مطهر رضوی برای فرد درج می‌شود.

هر آنچه درباره خادمی در حرم امام رضا(ع) باید بدانید

وی اضافه می‌کند: به ازای هر ماه یک روز کشیک به خادم‌یار داده می‌شود که البته تا شش ماه می‌تواند این روزها را تجمیع و به یکباره تا شش روز در حرم رضوی کشیک داشته باشد، در حال حاضر این شیفت‌ها در دو حوزه ویلچر و انتظامات است که توسط شخص خادم‌یار انتخاب می‌شود، البته که اگر خادم‌یاران بخواهند در حوزه‌ای تخصصی‌تر شیفت داشته باشند باید با دبیر مربوطه صحبت کنند تا بخش مورد نظر را برای آن‌ها تأیید و در سیستم باز کند، به‌عنوان مثال کانون رسانه به این شکل است و البته که هر فرد در هر کجا نمی‌تواند کانون رسانه را انتخاب کند، نخست اینکه او باید در استان خود در حوزه رسانه فعالیت داشته باشد و دوم دارای تخصص کافی و آن تخصص در زمان درخواست مورد نیاز باشد.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی درباره مدارک و شرایط لازم جهت خادم‌یاری می‌گوید: شرایط خاصی برای ورود به حوزه خادم‌یاری وجود ندارد، همان شرایط و اصول عمومی کشوری که در دیگر سازمان‌ها نیز به‌عنوان شروط اعلام می‌شود در اینجا نیز ملاک خواهد بود، عواملی همچون متدین‌بودن به دین مبین اسلام و رعایت قوانین جمهوری اسلامی و ارتکاب نکردن جرم از نمونه‌های این شرایط هستند.

موسوی می‌افزاید: داوطلب خادم‌یاری در استان‌های دیگر به جز خراسان رضوی در ابتدا به‌عنوان یاور رضوی و بعد به عنوان خادم‌یار مشغول به فعالیت خواهد شد و عنوان دیگری وجود ندارد اما این رویه برای افراد ساکن مشهد که در جوار بارگاه هستند می‌تواند کمی متفاوت باشد، خدمت به‌عنوان یاور رضوی برای ساکنان مشهد حذف می‌شود و فقط افراد ساکن در دیگر استان‌ها به جز خراسان رضوی مدتی بالغ‌بر شش ماه را به عنوان یاور رضوی مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی خواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: خادم‌یار بعد از مدت زمان ۱۰ سال و رسیدن به حد نصاب امتیازهای لازم به خادم تشرفی حرم ارتقا پیدا می‌کند و دوباره او بعد از ۱۰ سال خدمت به‌عنوان خادم تشرفی، پس از رسیدن به حدنصاب امتیازهای لازم به خادم افتخاری بارگاه مطهر رضوی ارتقا پیدا خواهد کرد.

کد خبر 754828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام خوبی امام رضا