رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی ۴ روز/ ۳ غرفه تعطیل شدند

سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ثبت فروش ۱۹۴.۰۵ میلیارد تومانی نمایشگاه طی ۴ روز نخست برگزاری خبر داد و گفت: تا ساعت ۱۵ بیست‌وسوم اردیبهشت نیز ۱۵ هزار بسته پستی سفارش کتاب توسط شرکت ملی پست، تحویل خریداران کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی ضمن تشکر از خبرنگاران برای انعکاس اخبار نمایشگاه اظهار کرد: از مردم می‌خواهم بازدید خود از نمایشگاه را به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی به حضور ناشران از دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: از مخاطبان نمایشگاه می‌خواهم حتماً به غرفه ناشران دیگر استان‌ها سر بزنند، چراکه نوع محصولات و آثار آن‌ها تا حدودی برگرفته از فرهنگ بومی منطقه خودشان است و جذابیت‌های خاص خود را دارند؛ طی یک پیمایش این نتیجه به دست آمده که بسیاری از داستان‌هایی که به کتاب تبدیل شده‌اند در شهرهای مختلف کشور به وقوع پیوسته‌اند.

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود نمایشگاه کتاب را به دانشگاهی ۱۱ روزه تشبیه کرد و ادامه داد: حضور فعالان عرصه ادبیات، این دانشگاه ۱۱ روزه را ارزشمندتر می‌کند و غنا می‌بخشد؛ در نمایشگاه اتفاق‌ها و سوژه‌های بسیاری در حال وقوع است و می‌توان با توجه به آن‌ها به لایه‌های دیگری از این اتفاق بزرگ فرهنگی کشور دست یافت.

رمضانی همچنین بیان کرد: در غرفه جوایز، نویسندگان و فعالان ادبی برنامه‌های مستمری دارند. در غرفه یمن هم می‌توان با تاریخ و صنعت نشر این کشور آشنا شد.

۸۵ درصد بازدیدکنندگان برای خرید آمده‌اند

وی درباره نظرسنجی روز چهارم نمایشگاه، گفت: مردم به پرسش «دلایل حضور شما در نمایشگاه کتاب؟» پاسخ دادند که ۸۵ درصد آن‌ها به خرید کتاب اشاره کردند؛ گردشگری، آشنایی با تازه‌های نشر و دیدار با پدیدآورندگان آثار از دیگر دلایل حضور مردم در روز چهارم برپایی نمایشگاه کتاب بود.

قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین عنوان کرد: در روز چهارم نمایشگاه از ۱۰۰ نمره، مردم عدد ۷۴ را برای آن ثبت کردند؛ وقتی در روز جمعه نمره مردم به نمایشگاه کم شده بود، ما را نگران کرد و دریافتیم در کوران جمعیت روز جمعه، خدمات‌رسانی به همه جمعیت سخت شد و کاهش چند نمره مردم ما را به فکر فرو برد تا خدماتمان بهتر و همراه با تکریم باشد.

رمضانی درباره برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری گفت: اینکه برخی از هموطنان از نمایشگاه مجازی بازدید و خرید می‌کنند، کاهش جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه را موجب می‌شود و به همین دلیل خدمات‌رسانی به بازدیدکنندگان بهتر صورت می‌گیرد، این موضوع در بیان مردم به‌عنوان نقطه قوت نمایشگاه در نظرسنجی روز چهارم ثبت شد.

واریز مرحله اول مطالبات ناشران

وی با اشاره به اینکه نخستین مرحله واریز مطالبات ناشران نمایشگاه انجام شد، ادامه داد: از همه ناشران می‌خواهم سریع‌تر بسته‌ها را به پست تحویل دهند تا پست هم بهترین خدمات‌رسانی را داشته باشد و مردم چشم انتظار نمانند؛ در روزهای پایانی حجم ارسال‌ها بالا می‌رود و احتمال اختلال در ارسال کتاب‌ها وجود دارد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب از صدور ۱۰ رأی طی روز گذشته توسط هیئت رسیدگی به تخلفات خبر داد و افزود: عرضه یک کتاب غیرمجاز متوقف شد، پنل مجازی دو ناشر نیز به مدت یک روز بسته شد، همچنین دو ناشر نیز برای سال آینده به کاهش فضای غرفه در نمایشگاه محکوم شدند، غرفه ۳ ناشر به مدت معلوم تعطیل شد و سایر متخلفان تذکر با درج در پرونده گرفتند.

رمضانی با اشاره به آمار فروش ۹۰.۰۵ میلیاردی تومانی کتاب از مبادی رسمی تا پایان روز چهارم نمایشگاه گفت: از مبادی غیر رسمی به ارزش ۵۲ میلیارد تومان کتاب در بخش حضوری به فروش رفته است و در بخش مجازی نیز ناشران و کتابفروشان با آمار فروش ۳۵ و ۱۷ میلیاردی در مجموع تا پایان روز چهارم نمایشگاه مجازی، فروش ۵۲ میلیارد تومانی را ثبت کردند.

وی با اعلام این خبر که نمایشگاه کتاب در مجموع تا پایان روز شنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت به فروش ۱۹۴.۰۵ میلیارد تومانی رسید، گفت: طی ۴ روز اول برگزاری نمایشگاه کتاب ۳۲۰ هزار نسخه در بخش مجازی در ۱۹۷ هزار بسته ارسالی برای خریداران کتاب، پست شد و تا پایان ساعت ۱۵ امروز ۱۵ هزار بسته توسط شرکت ملی پست به دست مردم رسیده و این روند سرعت خواهد یافت.

۴۰۰ نشست تا پایان نمایشگاه برگزار می‌کنیم

سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز اظهار کرد: سال جاری برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه همچون سال گذشته با قوت بیشتری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های مهمی را در سالن‌های مختلف نمایشگاه نظیر «کوشک» و «گوشه نقد» برگزار می‌کنیم، ادامه داد: تا شنبه ۲۲ اردیبهشت در مجموع بیش از ۱۱۰ نشست در ۸ سرای نمایشگاه برپا کردیم و تا پایان نمایشگاه حدود ۴۰۰ نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تجلیل و بزرگداشت چینی‌فروشان، نویسنده نامدار حوزه انقلاب اسلامی و آیت‌الله حائری‌شیرازی عالم بزرگ دینی را برگزار کردیم و یادبود استاد بلوری را نیز برگزار خواهیم کرد؛ معمولاً در سراها، نشست‌ها از جنس نقد و رونمایی کتاب بود که نشست‌های گفت‌وگومحور و مسئله‌محور را در برنامه‌های سال جاری گنجاندیم.‌

اضافه شدن نشست‌های روایت‌نویسی

مجیدی گفت: نشست‌های روایت‌نویسی به مجموعه نشست‌ها، اضافه شده و این وجه تمایز برنامه‌های امسال کمیته فرهنگی است.

وی اعلام کرد: نشان ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را طی روزهای آینده رونمایی می‌کنیم و حدود ۲۰ عنوان برنامه میدانی و صحنه‌ای در ۸ سرا اجرا می‌کنیم.

مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین از فعالیت ۱۱ غرفه فعال در حوزه کودکان با محوریت کتاب خبر داد و گفت: سال جاری با مشارکت دستگاه‌های مختلف مجموعه فعالیت‌های فرهنگی دیگری نیز در سرتاسر مصلی، برقرار است و نهادها و سازمان‌های مختلفی در نمایشگاه امسال برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور خود را اجرا می‌کنند.

کد خبر 753081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.