تردد سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان/ هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار فضای سبز طی ۲ سال

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به نصب پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۵۰ کیلووات برق در باغ رضوان که حدود ۴۵ درصد مصرف برق آن را تامین می‌کند، گفت: در زمینه توسعه و هوشمندسازی نیز پروژه‌هایی همچون هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار از فضای سبز اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی حاجیان امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست خبری به‌مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس باغ رضوان اظهار کرد: بر اساس آمار دوربین تردد شمار، سالانه ۸ میلیون زائر در آرامستان باغ رضوان تردد دارد.

وی افزود: در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان غیر از وظایف ذاتی، شش محور و هدف را ترسیم کردیم و پروژه‌هایی برای آن تعریف کردیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تصریح کرد: رتبه نخست انجام امور واجبات شرعی را کسب کردیم و در این راستا نامه‌ای نیز از سوی دفتر رهبری دریافت کردیم.

حاجیان با بیان اینکه چهل سال پیش هزار و ۲۰۵ هکتار زمین برای ایجاد باغ رضوان تحویل شهرداری شد، گفت: از سال ۶۲ اتفاقاتی افتاده که نشان می‌دهد مقدمات تحویل و دفن در این سرزمین کلید خورده است، اما مقاومت مردم اصفهان در رابطه با جابه‌جایی دفن از تحت فولاد به باغ رضوان داستانی دارد.

وی افزود: اولین شهروند در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۶۳ به نام «خاور شریف‌زاده» در قطعه ۳ بوستان یک ردیف یک شماره یک دفن شده است و فرایند دفن از این زمان آغاز شد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمارها، سال گذشته ۵۵ درصد فوت شدگان را آقایان و ۴۵ آن‌ها را بانوان تشکیل دادند، ادامه داد: ۱۲۲ هزار درخت و درختچه با دارا بودن ۱۶۰ هکتار فضای سبز ریه، باغ رضوان را به ریه تنفسی شرق اصفهان تبدیل کرده است.

حاجیان با اشاره به اینکه صرفاً کفن و دفن وظیفه سازمان نیست و وظیفه زیست محیطی نیز بر عهده دارد، گفت: توسعه و هوشمندسازی یکی از شش محور و هدف ترسیم شده است که سازمان باغ رضوان در کشور نمونه است؛ مهم‌ترین سازمان شهرداری برای خدمت رسانی به مردم اصفهان هستیم و انجام مسائل دینی و شرعیات مردم را بر عهده داریم.‌

تردد سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان/ هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار فضای سبز طی ۲ سال

وی ادامه داد: در حوزه توسعه و هوشمندسازی چند پروژه داریم، در فضای ۱۶۰ هکتاری فضای سبز هوشمندسازی آبیاری در باغ رضوان را اجرایی کردیم و هم‌اکنون ۵۰ هکتار باغ رضوان هوشمندسازی آبیاری انجام شده که سنسور رطوبت‌سنج از جمله آن‌ها است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی در فاز سوم باغ رضوان را از دیگر پروژه‌ها برشمرد و گفت: نمازخانه‌ها در فاز سوم با مساحت ۲۰۰ متر ساخته شده و خرداد ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود؛ این نمازخانه‌ها قابلیت برگزاری مراسم را دارد.

شماره تلفن ۱۵۳۰ برای اطلاع یافتن از فرآیند دفن اموات به کمک شهروندان آمده است

وی با اشاره به مانیتورینگ تأسیسات و نصب دوربین بسته افزود: این مانیتورینگ در حال ساخت است و خرداد سال جاری تکمیل می‌شود و در مجموع کل تأسیسات باغ رضوان، موتورخانه، هوشمندسازی آبیاری و پمپاژ مانیتورینگ می‌شود.

حاجیان با بیان اینکه ۱۴۶ دوربین مدار بسته داریم که ۱۲ مورد از این دوربین‌ها تردد شمار است و تمام ورودی و خروجی‌ها بر اساس آن ثبت می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر به‌صورت ۲۴ ساعته به مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه شماره تلفن ۱۵۳۰ برای اطلاع یافتن از فرایند دفن اموات به کمک شهروندان آمده است، گفت: ساخت منبع ۵۵ هزار متر مکعبی در باغ رضوان به اندازه ۸۲ درصد کل ظرفیت آب شهرداری اصفهان انجام شده و طی دو ماه و نیم اجرایی شده است.

تردد سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان/ هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار فضای سبز طی ۲ سال

وی اظهار کرد: پروژه استحصال آب‌های سطحی را در دستور داریم؛ باران‌های اخیر که داشتیم همه آب‌های باران در باغ رضوان با اختلاف شیب ۶ درجه جذب استخر شد که در این راستا کانالی ایجاد می‌شود تا همه آب باران جذب آن و به منبع ارسال شود.

حاجیان با اشاره به توسعه فضای سبز یادآور شد: ۱۴۰۰ رأس درخت کنار منبع کاشته شده است، ۵ هکتار درخت و درختچه در ۱۴۰۲ به باغ رضوان اضافه شده و یک اتفاق مهم زیست محیطی رخ داده است.

ایجاد پمپ بنزین در آرامستان باغ رضوان برای رفاه بیشتر مراجعه‌کنندگان

وی با بیان اینکه با همکاری اداره کل منابع طبیعی، ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان تولید و به اطراف شهر اصفهان منتقل شده است، ادامه داد: باغ رضوان سالانه ۱۲۰۰ کیلووات استفاده برق دارد که از طریق نصب پنل‌های خورشیدی تولید برق می‌کند، ۵۵۰ کیلووات تولید برق را در خرداد رقم می‌زند که در این راستا ۴۵ مصرف برق سازمان را خودمان تولید می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: بحران‌هایی همچون کرونا و سیل و زلزله بیانگر آن است که باغ رضوان باید خودکفا باشد؛ ۵۴۰ k ظرفیت دیزل ژنراتور باغ رضوان است که اگر برق مجموع قطع شود می‌تواند تأمین برق کند.

وی تصریح کرد: پمپ بنزین یکی از دیگر از نیازهای مردم بود که از اولین روزهای سال ۱۴۰۳ خدمت‌رسانی آن آغاز شد، اما به‌صورت رسمی خرداد سال جاری افتتاح می‌شود، در این راستا ۱۰ ماه برای گرفتن مجوز آن تلاش کردیم، اما دو ماه و نیم آن رو ساختیم.

حاجیان به شکل‌گیری خانه بازی یا کودک کنار سالن تطهیر اشاره کرد و افزود: ترویج یاد معاد کاری بود که انجام گرفت؛ در این راستا ساخت فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی واقعه، تولید پادکست زندگی، انتشار چندین جلد کتاب از جمله متون در حاشیه، سیاحت در سرزمین خفتگان، اجرای تئاتر رقم خورد.

در حوزه رویدادهای اجتماعی لوگوی جدید باغ رضوان رونمایی می‌شود

وی با بیان اینکه نقشه گردشگری برای افرادی که در غیر قطعه نام‌آوران دفن شدند، چاپ شده است، گفت: هدف بعدی ما توسعه فرهنگ خیرات و نذورات است، سامانه خیرات در این راستا راه‌اندازی شده است، البته در دو سال و نیم گذشته هیچ کسی را برای انجام امور خیر اجبار نکردیم و خیرات را به شهر اصفهان هم تسری دادیم، در این راستا سقاخانه ای در خیابان جی توسط یکی از خیرین احداث شده است و منطقه بازی در منطقه محروم شهری به نام متوفی راه‌اندازی و نصب شده است.

حاجیان یادآور شد: در حوزه رویدادهای اجتماعی لوگوی باغ رضوان تغییر می‌کند و رونمایی می‌شود، هویت بصری و رنگ باغ رضوان توجه شده است.

وی برگزاری نمایشگاه مفهومی باغ رضوان، افتتاح چهارشنبه‌ها، برگزاری تور گردشگری را از دیگر برنامه‌های این روز دانست و گفت: در باغ رضوان اصفهان و ۱۸ آرامستان محلی که توسط هیئت امنا و زیر نظر باغ رضوان خدمت رسانی می‌کنند، با مردم شفاف شفاف بودیم و یک ریال هزینه فراتر از نرخ مصوب از مردم دریافت نکردیم.

تردد سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان/ هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار فضای سبز طی ۲ سال

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه شعار چهلمین سالگرد تأسیس آرامستان باغ رضوان «اینک زندگی» است، ادامه داد: برای ممنوعیت دفن انواع در بقاع متبرکه با کمک شورای اسلامی شهر و فرمانداری جلسات متعددی برگزار شد و مسئولان اداره کل اوقاف قول دادند که میزان دفن اموات را کمتر کند.

حاجیان تصریح کرد: در ۱۸ آرامستان محلی دفن‌ها به‌صورت اصولی، شرعی و قانونی انجام می‌شود و همکاری‌ها تاکنون بسیار خوب بوده است و اداره بهداشت نیز از عملکرد آن‌ها راضی بوده است؛ غیر از بقاع متبرکه دفن، در یک مدرسه داشتیم که آن را هم پیگیری کردیم و ما فقط می‌توانیم گزارش بدهیم، می‌طلبد که نهادهای بازرسی به موضوع ورود کنند.

وی گفت: دفن در قطعه نام‌آوران بر اساس آئین‌نامه تدوین شده در سال ۱۳۷۰ انجام می‌شود، سال ۱۳۸۹ اولین دفن در این قطعه انجام شد، در زمان من هیچ دفنی در قطعه نام آوران بر اساس سفارش انجام نشده آن‌هم به‌رغم فشارها و پیگیره‌هایی که انجام می‌شود.

بودجه ۱۴۰۳ باغ رضوان ۲۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان افزود: ۱۲ ارگان ذیل این آئین‌نامه با ما همکاری می‌کنند باید به ما نامه و مستندات ارسال کنند، آن‌ها تشخیص می‌دهند و ما تطبیق می‌دهیم، البته ما این مدل یعنی قطعه نام‌آوران را قبول نداریم، همان گونه که می‌بینیم دفن چهره‌ها و نام آوران در آرامستان تخت فولاد کنار مردم انجام می‌شده است و ما نیز باید به این سو حرکت کنیم.

وی افزود: دو دوره آموزشی برای همکاران فعال در فرایند دفن اموات و ۱۰ جلسه آموزشی برای مداحان با همکاری سازمان تبلیغات برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۳ باغ رضوان ۲۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که توسط خود سازمان جذب و هزینه می‌شود و کمکی از جایی نمی‌گیریم، البته سال گذشته شهرداری اصفهان برای انجام پروژه‌هایی برای نخستین‌بار به ما کمک کرد تا پروژه‌ها به نتیجه برسد.

وی یادآور شد: برای افراد ناتوان با معرفی کمیته امداد و بهزیستی یا افراد مجهول‌الهویه، همچنین برای افرادی که اهدای عضو کردند، خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

حاجیان با اشاره به مشکل سگ‌های ولگرد افزود: این مشکل موضوع خطرناک و معضل بزرگی است که باید مطالبه‌گری شود و از مردم درخواست شود تا به سگ‌های ولگرد غذا ندهند، البته در این قصه باغ رضوان وظیفه دارد که این مشکل را رفع کند.

بالاترین قیمت دفن در قطعه یک باغ رضوان ۵۰ میلیون تومان است

وی با بیان اینکه قیمت قبور در سایت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان مشخص است و برای دسترسی به قبور مسیریاب را در اختیار شهروندان قرار دادیم، گفت: بالاترین قیمت دفن در قطعه یک باغ رضوان ۵۰ میلیون تومان است که تعداد دفن در آن خیلی کم است و این هزینه‌ای که گرفته می‌شود برای قطعات آخر هزینه خواهد شد، همچنین هزینه خدمات برای دفن اموات در باغ رضوان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در آرامستان‌های محلی یک میلیون و ۴۵۰ هزار است و برای متوفیان که در بقاع متبرکه دفن می‌شوند، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۹ به بعد هر فردی قبری بخرد، تا زمانی که دفن شود، به ازای آن باید سالانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کند، گفت: در حال حاضر طبقه دوم ۲۷ هزار قبر بلاتکلیف است، در حالی که سالانه ۶ هزار دفن انجام می‌شود و سرمایه سازمان بلاتکلیف مانده است، بنابراین به مردم اطلاع دادیم که اگر می‌خواهند برای این طبقات سند بگیرند، به سازمان مراجعه کنند.

تردد سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان/ هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار فضای سبز طی ۲ سال

وی با اشاره به اقدامات ملک مدنی شهردار اسبق شهر اصفهان گفت: چندین بار با ایشان تماس گرفتم که مصاحبه‌ای را با وی انجام بدیم که ایشان خارج از کشور بودند.

حاجیان با اشاره به قطعه خبرنگاران، اظهار کرد: افراد مشمول این آئین‌نامه ۱۰ میلیون تومان هزینه دفن در قطعه نام آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان را پرداخت می‌کنند؛ البته در ۱۸ آرامستان محلی که توسط هیئت امنا و زیر نظر باغ رضوان خدمت‌رسانی می‌کنند، شفاف عمل کردیم و یک ریال بیشتر از مردم نگرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ غسال و غساله و ۸ نفر هم به عنوان فعالان دفن اموات در آرامستان باغ رضوان فعالیت می‌کنند که حقوق همه آن‌ها دو برابر اداره کار است و مشمول سختی کار می‌شوند، از این‌رو طی ۲۰ سال کار بازنشسته می‌شوند و سنوات آنها طی دو سال گذشته پرداخت شده است.

کد خبر 751331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.