۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
فصل جدید خواهرخوانده‌های اصفهان

امروزه بسیاری شهرهای جهان بر اساس تشابهات فرهنگی و اجتماعی به ایجاد روابط خواهرخواندگی با یکدیگر می‌پردازند؛ در حال حاضر اصفهان ۱۵ خواهرخوانده دارد و شهرداری این کلان‌شهر در تلاش برای خواهرخواندگی با هفت شهر جدید است تا فرهنگ و تاریخ آن را به دیگر شهرهای جهان معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، راهنمایان گردشگری در شهرهای توریستی از اصطلاحی استفاده می‌کنند که به «شهرهای خواهرخوانده» معروف است؛ این اصطلاح در سال ۱۹۲۰ بین کشورهای فرانسه و انگلیس رواج یافت، به این صورت که از هر دو کشور یک شهر منتخب، معرفی شد تا با یکدیگر هم‌پیمان شوند. این توافق‌نامه تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت، حتی در جنگ جهانی دوم نیز این دو شهر خواهرخوانده منافع مشترکی داشتند که از آن تعدی نمی‌شد، پس از این واقعه تاریخی سیاست‌مردان به این توافق‌نامه جلب شدند.

نخستین و مهم‌ترین مرحله در ایجاد خواهرخواندگی اطمینان از این مسئله است که هر دو شهر حداقل در یک زمینه دارای تشابهاتی با یکدیگر باشند، برای این کار، باید بالاترین مقام رسمی هر شهر به گفت‌وگو با مقام ارشد شهر همسان خود بپردازد و پس از توافق نهایی، قرارداد را به امضا برساند؛ بعضی از این قراردادها در زمینه ارتباط فرهنگی بسته می‌شود، حال آنکه در بسیاری از موارد نیز، منافع اقتصادی، آموزشی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهرهایی که با یکدیگر قرارداد خواهرخواندگی می‌بندند اغلب از منافع مشترکی برخوردار هستند که از آن برای تقویت ارتباط میان مردم دو شهر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی بهره می‌گیرند و به همین دلیل، وجود تشابهات فرهنگی، تاریخی، ورزشی و علمی میان آن‌ها حائز اهمیت است.

در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ شهر در جای‌جای دنیا خواهرخوانده‌هایی دارند که علاوه بر منفعت‌های مشترک، تبادلات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و بازرگانی که بین دو شهر انجام می‌شود و اشتراکاتی که در این بین با یکدیگر دارند، گاهی همین شباهت‌ها موجب بستن پیمان خواهرخواندگی می‌شود.

رابطه خواهرخواندگی مشارکتی طولانی‌مدت به حساب می‌آید، در نتیجه برای هر دو شهر طرف قرارداد، باید مزایایی داشته باشد، بنابراین شناخت کامل شهر همسان، پایه و اساس موفقیت رابطه محسوب می‌شود که دستیابی به آن، تنها از طریق انجام تحقیقات متعدد از سوی سران هر دو شهر امکان‌پذیر است، از جمله اطلاعاتی که مقامات هر شهر باید در مورد خواهرخوانده احتمالی خود داشته باشند می‌توان به جمعیت، موقعیت جغرافیایی، صنعت، مؤسسه‌های آموزشی، نهادهای فرهنگی، روابط پیشین و ارتباطات تاریخی و موروثی اشاره کرد.

بسیاری از جوامع معیارها و تدابیری را شکل داده‌اند که بر اساس آن‌ها می‌توانند تحقیقات خود را در مورد شهر خواهرخوانده‌شان سازماندهی کنند و به بهترین نتیجه در مورد پیامدهای احتمالی ایجاد رابطه دست پیدا کنند.

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان معتقد است: تعاملات خواهرخواندگی فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی مختلفی را رقم می‌زند و بر این اساس سال‌های قبل گروه‌های مختلف فرهنگی در شهر حضور داشتند، در واقع این امر فرصتی است که مردم بتوانند خود را معرفی کنند.

وی می‌گوید: در حال حاضر برای اصفهان ۱۵ خواهرخوانده داریم و به‌رغم اینکه در شرایط فعلی این فرایند و فضاهای سیاسی کمی سخت‌تر شده است، اما در تلاش برای خواهرخواندگی با هفت شهر جدید هستیم تا فرهنگ و تاریخمان را به دیگر شهرها و کشورها نیز معرفی کنیم.

فصل جدید خواهرخوانده‌های اصفهان

لزوم توجه به ظرفیت شهرهای خواهرخوانده

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در ارتباط با موضوع خواهرخواندگی شهر اصفهان، در این حد که تنها به تعداد شهرهای خواهرخوانده اضافه و به تعدادی پرچم و اسامی اکتفا کنیم، کافی نیست.

وی با بیان اینکه فعال کردن ارتباطات میان شهرهای خواهرخوانده اهمیت زیادی دارد که این روند در دوره‌های مختلف دچار شدت و ضعف بوده است، می‌افزاید: در دوره‌ای روابط با یک کشور بهتر می‌شود و به‌تبع آن خواهرخواندگی تقویت می‌شود و در دوره‌ای ممکن است ارتباطات کمتر شود، در واقع روابط سیاسی کشورها و اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد بر این روند تأثیر دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تقویت ارتباط با خواهرخوانده‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها، همچنین انتقال ظرفیت‌های موجود اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ابعاد اقتصادی، مورد توجه قرار دارد، تصریح می‌کند: این کار از یک سال گذشته با تقویت حوزه بین‌الملل شهرداری قوت گرفته است، هر دو هفته یک بار کمیته روابط بین‌الملل شهرداری به ریاست شهردار تشکیل می‌شود و شهرهایی که ظرفیت توسعه روابط با آن‌ها وجود دارد را بررسی می‌کنند.

افزودن شهرهای جدید برای ایجاد روابط خواهرخواندگی، کار غلطی نیست

نورصالحی با بیان اینکه توسعه ارتباطات تحت تأثیر بعضی محدودیت‌ها و قوانین بالادست در کشور خودمان است، ادامه می‌دهد: در واقع تنها اراده شهرداری اصفهان کفایت نمی‌کند که بخواهد با فلان خواهرخوانده ارتباط رفت‌وشد نزدیک‌تری پیدا کند، اواخر سال گذشته موقعیتی داشتیم تا یکی خواهرخوانده‌ها را به اصفهان دعوت کنیم، همچنین از شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر برای سفر به یکی از این شهرها دعوت شدند که فرصت خوبی برای ارتباطات جدید بود، اما به هر دلیل محدودیت‌ها، تصمیم‌گیری در استان و لایه‌های بالا مانع شد.

وی خاطرنشان می‌کند: قرار است در آینده اجلاسی در روسیه میان شهرداران شهرهای پایتخت‌های عضو بریکس (که یک شورای همکاری تجاری با پنج عضو است) تشکیل شود، وزارت خارجه که می‌دانست مراحل طولانی و اداری برای دریافت مجوز وجود دارد، از اکنون برای تیرماه مذاکرات خود را آغاز کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هرچند دستگاه‌های دیگر مانع توسعه این ارتباطات هستند و تمام اختیارات در حیطه شهرداری نیست، اما نباید از فرصت‌های ایجاد شده غفلت شود، می‌گوید: با بعضی کشورهایی که جمهوری اسلامی ارتباط خوبی دارد، اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی و مهم، ارتباط ندارد، اگر به افزودن شهرهای جدید برای ایجاد روابط خواهرخواندگی توجه شود کار غلطی نیست، اما استفاده از ظرفیت شهرهای کنونی اهمیت زیادی دارد.

فصل جدید خواهرخوانده‌های اصفهان

حضور ۹ هیئت از کشورهای مختلف در اصفهان برای هفته فرهنگی

سیدامین مرتضوی، رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در خواهرخواندگی ارتباطاتی که میان دو شهر شکل می‌گیرد، در زمینه‌های مختلف است که شاید یک زمینه خاص بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد و بیشتر دیده شود که آن مباحث فرهنگی از جمله برگزاری هفته‌های فرهنگی است؛ در حال حاضر پیگیر برگزاری چند هفته فرهنگی از چند شهر خواهرخوانده در شهر اصفهان و در مقابل برگزاری آن در شهرهایی از جمله ایروان، سمرقند و شیان هستیم.

وی با بیان اینکه نمود دیگر این موضوع نام‌گذاری خیابان‌ها است که در حال حاضر به اسم چهار شهر خواهرخوانده، خیابان و بوستان نام‌گذاری شده است، می‌افزاید: در حال پیگیری هستیم که تعداد این خیابان‎‌ها افزایش پیدا کند و یکی از مفاد و بندهای خواهرخواندگی همین مورد است.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: سایر موارد که ارتباط میان دو شهر خواهرخوانده است کمتر به چشم شهروندان می‌آید، چرا که بیشتر مربوط به تبادل تجربیات میان دو شهر یا ارتباط بین بخش‌های مختلف از جمله علمی است؛ در واقع پیرامون این تفاهم دانشگاه‌های شهر اصفهان قراردادهایی با شهرهای خواهرخوانده منعقد کرده‌اند و در این قراردادها به تبادل استاد و دانشجو می‌پردازند که شهروندان متوجه این اقدام نمی‌شوند، همچنین در زمینه تبادل دانشجوی مدیریت شهری تعدادی وبینار برگزار می‌شود که انتقال تجربه در مواردی همچون حمل‌ونقل شهری، خدمات شهری و برنامه‌ریزی شهری صورت می‌گیرد.

مرتضوی با بیان اینکه شرکت در رویدادهای شهرهای خواهرخوانده یکی دیگر از موارد ذکر شده در تفاهم خواهرخواندگی است، می‌گوید: در هفته فرهنگی اصفهان از شهرهای خواهرخوانده برای حضور در این جهان‌شهر دعوت کردیم که چند تن از آن‌ها نیز حضور پیدا کردند؛ نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری هر سال برگزار می‌شود که معمولاً شهرها در آن شرکت می‌کنند، متقابلاً اگر شهرها برنامه‌ای داشته باشند نیز از شهر اصفهان دعوت می‌کنند و برگزاری برنامه‌ها و شرکت در آن‌ها دستخوش اتفاقات مختلفی می‌شود.

در حال برنامه‌ریزی و تدوین یک تقویم بین‌المللی برای شهر اصفهان هستیم

وی تصریح می‌کند: شهر ایروان چند سال «روز ایروان» را برگزار و از شهر اصفهان برای حضور در مراسم ویژه دعوت می‌کرد، اما پس از اپیدمی کرونا و وقوع جنگ در این کشور، خود مسئولان شهر، این روز را برگزار نمی‌کنند، همان‌طور شرکت آن‌ها در برنامه‌های ایران دستخوش تغییرات و اتفاقات بین‌المللی است، به‌رغم اینکه باید مدیریت شهری و ارتباطات شهری فارغ از دیپلماسی عمومی و سیاسی میان دو کشور باشد، البته حد دیپلماسی شهری با توجه به شرایط فعلی و تبلیغات منفی علیه کشورمان خوب است؛ در هفته فرهنگی اصفهان شاهد حضور ۹ هیئت از کشورهای مختلف بودیم.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال برنامه‌ریزی و تدوین یک تقویم بین‌المللی برای شهر اصفهان هستیم تا رویدادهایی که در سال ۱۴۰۳ قابلیت ارائه در سطح بین‌المللی دارد، در آن ثبت شود، می‌افزاید: رویدادهایی که قابلیت بازدید یا شرکت داشته باشد، همچنین تعدادی از نمایشگاه‌های بین‌المللی که اصفهان می‌تواند در آن‌ها حضور داشته باشد، انتقالات تجربیات میان بخش‌های مختلف شهری و آموزش‌ها، شرکت در ایونت‌های آموزشی و همایش‌ها احصا می‌شود و در تقویم بین‌المللی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، پیمان خواهرخواندگی اهداف بشردوستانه بین شهرها را دنبال می‌کند و آن‌ها را در رساندن پیام صلح به سراسر دنیا پیش می‌برد؛ خواهرخواندگی فقط یک کار تشریفاتی نیست و این تفاهم‌نامه تعهداتی را برای دو طرف در بر دارد که امیدواریم طبق مفادی که به امضای مسئولان دو شهر برسد و در شهرها عملیاتی شود تا شهروندان نیز از منفعت آن بهره‌مند شوند و نظاره‌گر ثمرات آن باشند.

کد خبر 751065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.