اجرای پروژه‌های آبخیزداری در یک میلیون هکتار از مساحت کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در بیش از یک میلیون هکتار از مساحت استان کردستان، پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده است که یک میلیون نفر از جمعیت استان از اثرات این پروژه‌ها منتفع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، بهزاد شریفی‌پور، شامگاه امروز _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان سرشاخه پنج حوزه آبخیز در کشور است و شش میلیارد مترمکعب در سال، حجم رواناب‌های آن است.

وی با اشاره به اینکه ۶۲ از پهنه استان را جنگل‌ها و ۴۸ درصد را مراتع به خود اختصاص داده است، افزود: ۱۴ هزار خانوار بهره‌بردار در اراضی جنگلی و ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار نیز معیشتشان متکی به مراتع استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان خاطرنشان کرد: تاکنون سه دوره جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با مشارکت اهالی رسانه استان برگزار کرده‌ایم که ۵۰۰ اثر به دبیرخانه آن ارسال شد.

شریفی‌پور ادامه داد: اولین جشنواره منابع طبیعی و رسانه زاگرس نیز با مشارکت ۱۱ استان زاگرس‌نشین کشور و با محوریت استان کردستان برگزار خواهد شد که تا پایان اردیبهشت سال جاری مهلت ارسال آثار به دبیرخانه آن است.

وی در ادامه به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز در استان اشاره کرد و گفت: طی ۳۰ سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱ هزار سازه آبخیزداری در استان کردستان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان اضافه کرد: در پهنه ۳۳ درصدی استان در بیش از یک میلیون هکتار از مساحت استان پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده که یک میلیون نفر از جمعیت استان از اثرات پروژه‌های آبخیزداری منتفع شده‌اند.

شریفی‌پور با بیان اینکه استان کردستان جزو استان‌های پیش قدم در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بوده است، افزود: در دولت سیزدهم شاهد رشد ۵۰ درصدی پروژه‌های این حوزه در استان بوده‌ایم.

وی به طرح مردمی کاشت یک میلیون اصله نهال در کشور نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته از تعهد سه میلیون اصله نهال برای استان، توانستیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله آن را در اراضی زراعی استان تحقق ببخشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه امسال دومین سال اجرای این طرح است، افزود: هدف‌گذاری ما ایجاد و کاشت سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال است.

شریفی‌پور تصریح کرد: امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در استان بودیم که با توجه به افزایش پوشش گیاهی در استان، احتمال حریق در مراتع و مناطق جنگلی استان بیشتر است که امکانات لازم را در این راستا بسیج کرده‌ایم.

کد خبر 755119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.