لزوم توجه به تأمین فضای آموزشی در مناطق انبوه‌سازی‌شده

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم رفع کمبود معلم گفت: تامین فضای آموزشی در مناطقی که انبوه‌سازی شده باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _یکشنبه، سی‌ام اردیبهشت_ در صد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: طی جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور بحث شد.

وی افزود: طبق این ماده تمام احداث‌کنندگان شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیردولتی، نهادها و کارخانه‌ها مکلف هستند، همزمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب، به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره ابهامات و چالش‌ها در اجرای قانون تأمین فضای آموزشی در انبوه‌سازی‌ها گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد، دو موضوع مهم شمول قانون و برخورد نکردن با متخلفان در رابطه با قانون تأمین فضای آموزشی در انبوه‌سازی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ لازم است بررسی شود که آیا این قانون شامل انبوه‌سازی‌های داخل شهرها نیز می‌شود یا فقط به شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی خارج از محدوده شهرها محدود می‌شود؟

وی افزود: ابهام در این زمینه، باعث شده است تا برخی از سازندگان در داخل شهرها از احداث فضای آموزشی خودداری کنند، همچنین با وجود قانون، شاهد اجرایی نشدن آن در بعضی از پروژه‌های انبوه‌سازی هستیم، لذا باید با سازندگانی که فضای آموزشی را تأمین نمی‌کنند، برخورد قاطعی شود تا برخورد ضعیف با متخلفان، به گسترش این مشکل منجر نشود.

ابراهیمی ادامه داد: ابهام در شمول قانون و عدم برخورد با متخلفان، دو چالش اصلی در اجرای قانون تأمین فضای آموزشی در انبوه‌سازی‌ها است، برای حل این مشکلات باید تکلیف نهایی قانون در مورد انبوه‌سازی‌های داخل شهرها مشخص شود و دستگاه‌های متولی با نظارت دقیق‌تر و برخورد قاطع با متخلفان، زمینه را برای اجرای کامل این قانون فراهم کنند.

وی با اشاره به بحران کمبود معلم در سال گذشته که باعث اخلال در روند آموزش دانش‌آموزان شد، اظهار داشت: در سال جاری با برگزاری زودهنگام آزمون استخدامی و افزایش سهمیه‌ها، در استان اصفهان که بیشترین سهمیه آموزگار ابتدایی و استثنایی را دارد، تلاش شده تا بخشی از این کمبود جبران شود. با این حال، با توجه به نیاز به حضور معلم در تمام کلاس‌ها، همچنان چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه هیچ منبعی بهتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش نیست، بر لزوم تقویت این دانشگاه تأکید کرد.

دانشگاه فرهنگیان بهترین مسیر جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این نشست در خصوص ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور اظهار کرد: لازم است با تک تک تعاونی‌ها به طور جداگانه مذاکره شود و شرایط آنها بررسی شود، می‌توان با تعامل با تعاونی‌ها، آن‌ها را به اجرای قانون تشویق کرد.

وی در خصوص لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بهترین مسیر برای جذب نیروی آموزش و پرورش، جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است، خواستار تقویت این دانشگاه و پرهیز از راه‌حل‌های موقت مانند افزایش ساعت کاری معلمان تحت عنوان حق‌التدریس شد.

به گفته استاندار، در صورت عبور از این شرایط، می‌توان ظرفیت این دانشگاه را برای تربیت معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش افزایش داد.

به گزارش ایمنا، صد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان، معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش، فرماندار اصفهان، رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان و دیگر اعضا و مدعوین برگزار شد.

بررسی وضعیت اجرای ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش‌وپرورش، برنامه‌ریزی جهت فعالیت دانش‌آموزان در تابستان، بررسی وضعیت تأمین نیروی انسانی و تأمین معلم برای سال تحصیلی آینده و دیگر موارد ارجاعی به دبیرخانه شورا از جمله مواردی است که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. در پایان این جلسه مصوباتی اخذ شد و به تأیید اعضا رسید.

کد خبر 755112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.