نقش موثر ماما در ترویج فرهنگ جوانی جمعیت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: نقش ماما به‌عنوان جامعه‌ای صبور و پرتلاش در تحقق اهداف نظام سلامت به‌ویژه در زمینه‌های بهداشت باروری، افزایش زایمان ایمن، طبیعی و جوانی جمعیت تاثیرگذار است.

محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت از سیاست‌های مهم کشور است و ماماها نقش به‌سزایی در ترویج این فرهنگ در جامعه دارند، چراکه ماماها تنها گروهی هستند که می‌توانند مادران باردار را نسبت به زایمان طبیعی و بی‌درد اقناع کنند.

وی با تأکید بر تشویق مادران به زایمان طبیعی از روزهای نخست بارداری افزود: به‌یقین این فرهنگ‌سازی در کاهش زایمان به‌صورت سزارین مؤثر خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه جامعه مامایی از دیرباز با برخورداری از دانش، بینش و مهارت، در تأمین سلامت مادران و نوزادان نقش داشته است، افزود: نقش ماما به‌عنوان جامعه‌ای صبور و پرتلاش در تحقق اهداف نظام سلامت به‌ویژه در زمینه‌های بهداشت باروری، افزایش زایمان ایمن و طبیعی، کاهش سزارین و در نهایت ارتقای سلامت مادران و نوزادان نقشی بی‌بدیل و مؤثر است.

جمشیدی با اشاره به ارتقای سطح دانش و مهارت‌های ماماها در سطح کشور افزود: در حال حاضر رشته مامایی در کشور تا مقطع دکترا ارائه می‌شود و دانش‌آموختگان آن با توانمندی‌های بسیار بالای علمی، خدمت ارائه می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آموزش حین ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری، همچنین آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماماها در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده نقش دارند، اظهار کرد: خدمات بارداری و غیربارداری زیر نظر بیمه قرار گرفته است، زیرا این قشر نقش بی‌بدیلی در ارتقای سلامت دختران، زنان و مادران خواهند داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: میزان رضایتمندی مادران از بخش‌های مامایی در سطح استان ۸۹ درصد است.

وی تصریح کرد: در صورت اعتماد مادران به زایمان طبیعی و همراهی خوب با آنان در پروسه زایمان، به‌یقین این میزان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

کد خبر 754805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.